Kategorie AktualnościPorady

12-miesięczna gwarancja po wymianie serwisowej. Jak to załatwić

Nadal nie wszyscy są świadomi swoich praw do pełnej 12-miesięcznej gwarancji na urządzenie wymienione przez serwis na nowe. Dlatego, choć już raz o tym pisałem, warto przypomnieć.

Szczęście w nieszczęściu

Dziwnym trafem iPhone’y kupowane dla mojej rodziny zawsze służą im długo, a potem jeszcze dłużej kolejnym właścicielom. Z moimi bywa rożnie. 3G, 4s, 5, 5s, a 6s dwa razy były wymieniane przez serwis. Niestety taki sam los spotkał mojego 7 i to w najbardziej stresującym momencie, bo niedługo przed końcem gwarancji.
Z duszą na ramieniu udałem się do serwisu, który rok temu w przeciwieństwie do iSpot potrafił zdiagnozować problemy z iPhone 6s wyłączającym się na chłodzie, czyli do Cortlandu Wrocław (obecnie w galerii Wroclavia). Szczerze nie chciałbym być teraz pracownikiem serwisu Apple. Wszystko z powodu programu wymiany baterii. Serwisy stosujące wytyczne i ceny ogłoszone przez Apple (129 zł za wymianę baterii) mają teraz bardzo dużo dodatkowej pracy. W dniu, kiedy oddawałem iPhone, jak i w dniu odbioru poprzedzały mnie osoby, które chciały wymienić baterie w swoich starych iPhone’ach najlepiej za darmo i natychmiast. Jednak jak większość, zostałem obsłużony szybko i bez zbędnych stresów. Chociaż Cortland Wrocław to nie Apple Store w Dreźnie, to obsługa i serwis była na znakomitym, godnym Apple, poziomie. Diagnoza przyszła następnego dnia, a za kilka kolejnych również bez przeszkód odebrałem nowego iPhone’a. Dzięki temu mogłem dla Was ponownie sprawdzić procedurę przedłużania gwarancji.

Gwarancja dla Polaków

A w zasadzie dla urządzeń kupionych w Polsce, o czym należy pamiętać. Urządzenia kupione np. w niemieckim Apple Store, czy gdziekolwiek poza granicami Polski po wymianie na nowe uzyskują jedynie 90-dniowe przedłużenie gwarancji. Zasady są stosowane dla urządzeń zakupionych od marca 2015 roku. Jeżeli dostajemy z serwisu nowe urządzenie (nowy numer seryjny), to nieważne czy jest ono w woreczku z bąbelkami i folii, czy w pudełku. W obu przypadkach jest traktowane jako nowe i przysługuje nam zgodnie z informacjami na stronach Apple i polskim prawem, 12-miesięczna gwarancja od dnia wymiany oraz 3-miesięczne wsparcie. Tak jakbyśmy zakupili nowe urządzenie.
Ważna uwaga od kolegi redakcyjnego Maćka Winiarskiego. Jeżeli urządzenie było zakupione w Polsce, to nawet przy wymianie poza granicami kraju, przysługuje nam nowa 12-miesięczna gwarancja.

Nic nie dzieje się samo

To ważne. Wygląda na to, że jedynie Polska ma prawo nakładające wymóg udzielenia nowej gwarancji na nie gorszych warunkach niż poprzednia dla wymienionych urządzeń. Dlatego niestety musimy się upomnieć, bo w systemie Apple będzie figurować jedynie dodatkowe 90 dni. Już raz byłem w sytuacji, gdy zaniosłem iPhone (raz wymienionego) do serwisu, a serwis poprosił mnie o telefon do Apple i załatwienie tej formalności. Może to zrobić jedynie właściciel urządzenia.

Przedłużamy gwarancję

Nawet tego samego dnia, w którym odebraliśmy nowe urządzenie z serwisu, możemy zadzwonić do Apple. Jak zamówić rozmowę (bo to Apple zadzwoni do nas) opisałem tu: Nie płacz, dzwoń do Apple…
Najlepiej mieć przygotowany numer seryjny nowego urządzenia, a w przypadku iPhone’ów dodatkowo IMEI (powinien być na wypisie z serwisu). Podczas rozmowy, możemy być przepytani z miejsca zakupu pierwszego urządzenia oraz zapytani o znajomość angielskiego. Tak, może się okazać, że będą chcieli narazić jakiegoś konsultanta wyższego szczebla na nasz angielski. Jeżeli nie macie ochoty na rozmowę w obcym języku, po prostu nie przyznawajcie się do jego znajomości. W najgorszym wypadku nasz polski konsultant będzie tłumaczył, ale może obejść się bez tego. Całość może potrwać do 10 minut.
Po rozmowie w ciągu kilku, kilkunastu godzin informacje o gwarancji nowego urządzenia będą zaktualizowane. Możecie to sprawdzić na stronie: Serwis i wsparcie dla Twojego produktu 
Nie odkładajcie tej procedury „na potem”, bo nigdy nie wiadomo kiedy przyjdzie nam skorzystać z naprawy lub przyjdzie ochota sprzedać urządzenie. Zawsze z aktualną gwarancją uzyska większą cenę.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

1 rok temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

1 rok temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

1 rok temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

1 rok temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

1 rok temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

1 rok temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.