Fibaro to moja ulubiona firma tworząca produkty pod HomeKit’a. Dwa czynniki wpływają na taką ocenę – mają świetny wygląd i jest to firma polska. Z ogromnym zainteresowaniem przyglądałem się temu, co pokażą na targach CES. Chociaż w samej firmie czuć duże poruszenie po przejęciu Fibaro przez grupę Nice to miałem nadzieję, że moje przeczucie odnośnie zmniejszenia dynamiki rozwojem produktów opartych na HomeKit będą pomyłką. Niestety, miałem rację. Fibaro zwalnia z HomeKitem i to dość mocno. Tak przynajmniej postrzegam bardzo ważną premierę nowego sprzętu Fibaro na targach w Las Vegas.
Dużo HomeKit’a, ale nie tutaj
Jaromir pisał ostatnio, że na CES HomeKit miał się bardzo dobrze. Pojawiło się dużo produktów i można było przebierać w ofertach i zapowiedziach takich gigantów jak Bosch. Kiedy pojawiła się informacja prasowa o nowej centralce Home Center 3, której zadaniem jest integracja wszystkich urządzeń „smart” w naszym domu, nie pojawiła się żadna informacja o wsparciu tego urządzenia dla HomeKit’a. Przeglądając stronę produktu zauważyłem, że wśród asystentów głosowych widnieje Siri. Dało mi to jeszcze nadzieję, że w materiale prasowym pojawiło się niedopatrzenie.
Wszystkie wątpliwości rozwiał jednak Krzysztof Banasiak, CTO FIBARO. Oto oficjalne stanowisko firmy w odpowiedzi na moje pytanie o wsparcie HomeKit w centralce Fibaro:
Pracując nad systemem FIBARO, dążymy do tego, by był on jak najbardziej otwarty. Dzięki temu użytkownicy zyskują szeroki wybór rozwiązań, które mogą wdrożyć w swoich domach w ramach jednego systemu. Komponenty nowej centrali FIBARO Home Center 3 są przygotowane tak, by w przyszłości mogła ona współpracować z Apple. Wdrożenie dodatkowego protokołu wymaga jednak odpowiednio dużego zainteresowania użytkowników tym rozwiązaniem oraz przejścia procesu certyfikacji z Apple. Obecnie w FIBARO skupiamy się na maksymalnym dopracowaniu do tej pory założonych funkcjonalności, które m.in. dają możliwość połączenia urządzeń opartych na protokole Z-Wave, Nice i ZigBee w ramach jednego systemu inteligentnego domu.
Fibaro nie zamyka ostatecznie drzwi dla rozwiązań Apple. Mam jednak wrażenie (i obym się mylił), że firma będzie w pierwszej kolejności wdrażać automatyzacją rolet i bram firmy Nice. Dla mnie to wielka szkoda. W środowisku HomeKit miałem firmę, która była rodzimym producentem niesamowitych urządzeń współpracujących z produktami Apple. Firmę, której produktom ufałem. To jest moje środowisko w którym pracuję i byłem niesamowicie dumny z tego, że Fibaro mi towarzyszy. Teraz będę miał dylemat czy inwestować w rozwiązania firmy, która „odpuszcza” środowisko HomeKit. Będąc na spotkaniu w nowej siedzibie firmy, na pytanie o produkty wspierające inteligentny dom od Apple usłyszałem, że Fibaro obecnie ma jedno z największych portfolio urządzeń z HomeKit. To odpowiedź bardzo „bezpieczna” nie dająca jasnej odpowiedzi czy dla firmy jest to już linia produktów na wymarciu. O jednym jestem przekonany, jeśli się nie rozwijamy i nie idziemy do przodu, to nigdzie nie zajdziemy. Obawiam się, że na miejsce Fibaro pojawią się inne firmy, które skutecznie wypełnią po nich miejsce. Gdy się wysiądzie z pędzącego pociągu „technologia”, bardzo trudno będzie znów do niego wskoczyć.
Oficjalna strona Fibaro – www.fibaro.com/pl
Policzyli i zdecydowali że nie opłaca się płacić Apple… Pianie o mocnym Apple w smarthome to tylko myślenie życzeniowe. Wystarczy zobaczyć na konkurencję i gdzie w tym wszystkim jest Apple ze swoją Siri
Proszę Was HomeKit to zabawka a nie profesjonalna automatyka budynkowa to jest główny powód dla którego Fibaro rezygnuje powoli z HomeKit, automatyka na Wi-Fi i Bluetooth widać, że autor nie ma wiedzy i doświadczenia technicznego a jedynie promuje Apple…
Proszę Cię… HomeKit to interfejs łączący różne urządzenia. Nie stoi nic na przeszkodzie, aby automatyka wbudowana w urządzenia i bramki jakiegoś tam Fibaro, działała z HomeKit w możliwym zakresie. To się nie gryzie (poza zamkami do drzwi i ew. bram – tego nie można mostkować w HK, ale nadal mogą działać z bramką, która współpracuje też z HK. Fibaro nigdy nie podją się trudu zrozumienia filozofii HK lub jest na to za leniwy.
Fibaro i HomeKit w głowicach termostatycznych to jakieś totalne nieporozumienie. Brak aktualizacji po zmianie iOS na 14 co zwielokrotniło jeszcze bardziej zawieszanie się głowic. Ciągłe resetowania, brak kopii ustawień co wymusza ciągłe powtarzanie konfiguracji. Support działa jak by chciał a nie mógł. Zero pokory przy udowodnieniu przez wielu użytkowników, że produkt jest po prostu błędnie zaprojektowany. Brak odpowiedzialności i chęci rekompensaty dla niezadowolonych użytkowników. Nigdy więcej Fibaro.
Fibaro z tego co widzę odpuszcza jakoś HK. Firma została przejęta przez inną dużą firmę, która nie ma obecnie priorytetu dla HK, a skupia się na roletach i własnym systemie.