^
HomeKit Wczytuję akcesoria i sceny

HomeKit: Wczytuję akcesoria i sceny. Poradnik co robić w kryzysowej sytuacji

Jaromir Kopp

7 października 2019

Taki komunikat na szczęście rzadko, ale jednak pojawia się u HomeKitowców, zwłaszcza ostatnio, gdy pojawiło się więcej możliwości w automatyce np. Skróty dla Domu, a wypuszczanie co chwila nowych aktualizacji i bet utrudnia utrzymanie wersji systemów pod kontrolą. Takie zamieszanie powoduje częstsze konflikty w iCloud, zwłaszcza gdy dokonujemy zmian w scenach, nazwach urządzeń, czy automatyzacjach na kilku urządzeniach w krótkich odstępach czasu.

Wczytuję akcesoria i sceny

Tym razem stało się, to gdy dodawałem kolejny skrypt przełączający światło do „Bezstanowego programowalnego przycisku”. Gdy po 6 godzinach nadal straszył komunikat „Wczytuję…” dodatkowo wzmocniony „Wyzeruj…” podjąłem następujące kroki, które i Wam zalecam:

  1. Wyłączyć internet, czyli wyłączyć modem, jeżeli jest wbudowany w router, wyjąć kabel „internetowy”.
  2. Wyłączyć Transmisję danych w iPhone’ach i iPadach z modemem. Chodzi o kompletne odcięcie się od iCloud. Nie wyłączamy samego routera, Wi-Fi i siec lokalna musi działać.
  3. Wyłączyć z prądu inne centra sterowania jak Apple TV, HomePody, iPady z tą funkcją.
  4. Zrestartować iPhone’a, którego używamy.
  5. Uruchomić, gdy zaloguje się już do Wi-Fi aplikację Dom.
  6. Nie wpaść w panikę znów widząc „Wczytuję…”
  7. Odczekać kilkanaście sekund do minut kilku, aż zacznie działać.
  8. Awaryjnie zrobić backup za pomocą Controller for HomeKit
  9. Sprawdzić ostatnio dodawane automatyzacje, sceny, zmiany nazw (te przed katastrofą), czy wyglądają poprawnie, jak nie skasować, przywrócić. Można skasować (przywrócić do poprzedniego stanu) też profilaktycznie.
  10. Po kolei włączać (lub zrestartować) urządzenia (odczekując, aż poprawnie załadują Dom), zostawiając Apple TV i inne centra na koniec.
  11. Gdy wszystkie działają poprawnie, włączyć internet.
  12. Nie zapomnieć włączyć transmisji danych komórkowych, tam gdzie powyłączaliśmy.
  13. Odetchnąć z ulgą.

Zauważyłem, że nie należy się przejmować urządzaniami „zaproszonych” do Domu. Metoda u mnie sprawdziła się już drugi raz. Tym razem zdążyłem zaobserwować po włączaniu Apple TV będącego centrum, że wyświetlał się na jego kafelku komunikat o problemie. Zniknął po chwili. Bardzo możliwe, że to w ATV nastąpił konflikt danych związany z kiepską synchronizacją iCloud.

Jak pisałem, ten problem występuje raczej z powodu błędów, które pojawiają się podczas synchronizacji z iCloud. Świadczy o tym poprawne działanie starych urządzeń sprzed iOS 10, zanim pojawiła się aplikacja Dom. Jeszcze raz podkreślę, że należy unikać dokonywania zmian w konfiguracji domu na kilku urządzeniach „jednocześnie” lub w krótkich odstępach czasu. Zawsze upewnijmy się, czy zmiany dokonane na jednym, już są widoczne na innych. Z doświadczenia wiem, że unikać problemów, pomaga wyłączenie z zasilania Apple TV (HomePoda) będącego centrum akcesoriów.

A jak tam Wasze spostrzeżenia z kryzysowych sytuacji w Domu?

Apple TV w Dom

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (12)
L

12 komentarzy

  1. Fajnie

    Fajny ten HomeKit. Taki bezobsługowy.

    • Jaromir Kopp

      Jak nie grzebiesz to bezobsługowy. Raz skonfigurowany działa miesiącamip. Pamiętaj, że ja jestem grzebacz, bo taka moja praca dewelopera HomeKit.

  2. C-MOS

    Z całego tego majdanu, trochę nieufnie, ale kiedyś kupiłem sobie gniazdko elektryczne Koogeka. Tak, żeby zobaczyć jak to działa. Byłem zadowolony… przez tydzień… potem gniazdko się zawiesiło i trzeba było „nurkować” za szafę, żeby je wypiąć i wpiąć do sieci, żeby znów się „obudziło”. Od tej pory podobne niespodzianki przytrafiają mi się z raz na dwa tygodnie… często akurat wtedy, kiedy zdaża mi się krzyknąć „Hey Siri… outlet on” (albo „off” – zależnie od nastroju). W odpowiedzi dostaję wtedy radosne „outlet is not responding” Od kilkun.astu lat korzystam ze zdalnych wyłączników innego typu jakiegoś podrzędnego ORNO, które kupiłem za grosze na wyprzedaży. Jest ono proste, żeby nie powiedzieć – prostackie, ale nigdy z nim nie miałem żadnego problemu. Bateria w pilocie się rozładowała chyba po 6-7 latach i musiałem ją wymienić, ale to jedyny problem na jaki trafiłem. Na razie chyba jednak przy tym rozwiązaniu zostanę, a w międzyczasie polecam serię fajnych reklam REMA1000 związanych z tematem 😉

    • Jaromir Kopp

      Miałeś pecha. ORNO na pasmo 433? Co to można sąsiadowi światło przełączać? Wiem bo miałem.

      Po prostu należy wybierać rozwiązania z bramką i pilotami Legrand, Philips, a dla oszczędnych i bardziej odpornych Ikea.

      Nie oceniaj HomeKit po jednym gniazdku.

      A jak Ci idzie sterowanie Orno gdy jesteś poza domem?

      • C-MOS

        Zwykle, zanim zainwestuję grube pieniądze w jakieś rozwiązanie, robię na próbę coś prostego. Tak było z tym gniazdkiem. Może to nie był dobry wybór, może akurat miałem pecha, ale po prostu zraziłem się do tej technologii. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli coś tak prostego nie działa dobrze, to zwykle bardziej rozbudowany system już kompletnie nie spełni moich oczekiwań.

        Nie wpadłem na jeszcze na pomysł do czego mogłoby mi takie sterowanie służyć, kiedy jestem poza domem… ale może to wynika z moich niewielkich potrzeb w tym zakresie 😉

        PS. Sterowanie tym jednym gniazdkiem testowałem z poza domu – tak dla zabawy – czasem to działa, czasem nie działa.

      • Boulli

        U mnie akurat Koogek (mam trzy) działa lepiej od gniazdek Fibaro. Dibaro lubi się zawiesić co jakiś czas, Koogeeki od około roku może raz

        • Slawek

          Ja mam również problemy z koogeek po wyłączeniu prądu nie łączą się ponownie do wifi same. Trzeba je wypiąć i wpiąć.

  3. tom

    Widzę że mojmac zamienia się w poradnik jak naprawić zabugowany świat Apple. Świat stanął na głowie.

  4. CzYzu

    U mnie żaden z opisanych sposobów nie Działa. Zrobiłem dodatkowe zabiegi :
    1. Skasowałem aplikacje dom. – nic
    2. Wyzerowały ustawienia do fabrycznych – nic

    Cały czas mieli. Dodam ze tak się dzieje na telefonie Żony iP7(oprog. Najnowsze) która ma udostępniony dom.

    Macie jakiś pomysł ? Hardreset ?

    • Jaromir Kopp

      Tylko u niej? A próbowałeś wylogować z iCloud i zalogować ponownie? Wiem, że upierdliwe, ale jak to się dzieje tylko u niej to na 95% wina iCloud.

  5. Czyzu

    Tylko na Żony tel. / Wylogowalem i nic , dalej mieli

  6. Jarek

    Ja również próbowałem obydwóch sposobów odkąd zmieniłem iphona na nowszego aplikacja mieli wczytując sceny i nic się nie rusza do przodu. Jest jakaś opcja żeby to wyzerować z innej aplikacji? dodam że nie mam MACa.