Kategorie Aktualności

Nowy DaVinci Resolve wykorzysta moc procesorów M1 Pro i M1 Max

Nowy DaVinci Resolve wykorzysta moc procesorów M1 Pro i M1 Max

Premiera nowych komputerów Apple wzbudziła wiele uwagi. To zdecydowanie była jedna z najlepszych konferencji Apple. Ja również bardzo ciepło wzdychałem do tych maszyn. Jednak sam komputer nie zrobi na nikim wrażenia, jeśli nie dostanie odpowiedniego oprogramowania. I tu zaczyna się najlepsza historia związana z nowymi procesorami M1 Pro oraz M1 Max. Pojawiają się aplikacje, które są w stanie wycisnąć z tych komputerów ogromną moc. Jedną z pierwszych firm jest Blackmagic Design ze swoją wyjątkową aplikacją do edycji wideo – DaVinci Resolve 17.

Nowa wersja DaVinci Resolve 17.4 dla nowych komputerów Apple

Blackmagic Design ogłosił dzisiaj DaVinci Resolve 17.4, który adaptuje szybkość DaVinci Resolve do nawet 5-krotnie szybszej pracy na nowych modelach komputerów Apple z procesorami M1 Pro i M1 Max. Dzięki temu wzrostowi prędkości klienci mogą szybciej odtwarzać, edytować i dokonywać korekcji projektów 8K, a także pracować z maksymalnie 12 ścieżkami materiału filmowego 8K.

DaVinci Resolve 17.4 zwiększa również prędkość dekodowania plików Blackmagic RAW 12K, przyspieszając je ponad 3-krotnie. Renderowanie H.265 również odbywa się 1,5-krotnie szybciej. Ponadto wydajność DaVinci Neural Engine dla rozpoznawania twarzy w czasie rzeczywistym, wykrywania obiektów i inteligentnego kadrowania jest nawet 4-krotnie wyższa. Obsługa ekranów ProMotion 120Hz sprawia, że odtwarzanie i edycja odbywają się niewiarygodnie płynnie, a nowe monitory Apple MacBook HDR obsługują również okna montażowe HDR.

Darmowa wersja DaVinci Resolve oraz odsłona Studio

O tym, że DaVinci Resolve jest świetną aplikacją, pisałem już na Mój Mac. Jeśli nie przekonuje Was ogrom możliwości w tym programie, to chociaż sprawdź jak działa, bo możecie mieć doskonałe narzędzie do montażu wideo całkowicie za darmo. Blackmagic Design oferuje swój program także w płatnej wersji Studio, ale dla wielu osób darmowa odsłona programu w zupełności zaspokoi wymagania internetowych twórców wideo.

Pełna lista nowych funkcji w DaVinci Resolve 17.4

Nowości jest dużo. Przygotujcie się na przyjemną i długą lekturę 🙂

Najważniejsze funkcje:

*  Sprzętowa akceleracja Apple ProRes na Apple M1 Pro i M1 Max.

  *  Obsługa 120 Hz w Apple M1 Pro i M1 Max dla płynniejszego odtwarzania i obsługi interfejsu użytkownika.

  *  Szybsze działanie DaVinci Neural Engine w systemie Mac OS 12.

  *  Natywne okno montażowe HDR na obsługiwanym sprzęcie Mac.

  *  Komentarze i adnotacje synchronizowane między Dropbox Replay i DaVinci Resolve Studio.

  *  Znaczniki i komentarze synchronizowane między Dropbox i DaVinci Resolve Studio.

  *  Eksportowanie nagłówków znaczników na osi czasu jako wideo YouTube lub rozdziały Quicktime.

  *  Obsługa Steinberg VST3 daje dostęp do jeszcze większej liczby efektów audio.

  *  Uproszczone zarządzanie kolorami, wybór SDR i HDR oraz nowe automatyczne ustawienia projektu.

  *  Nowe efekty Resolve FX, w tym halacja filmu.

  *  Ulepszone kontrolki klucza 3D i udoskonalenia maski.

  *  Obsługa Text+ dla zestawów glifów, layoutów pionowych i od prawej do lewej dla arabskiego, hebrajskiego itp.

  *  Znacznie szybsze dekodowanie i kodowanie ProRes oraz wydajność SI dla M1.

  *  Automatyczna zmiana rozmiaru teł napisów oraz dekompozycja zagnieżdżonych osi czasu na oś główną.

Obsługa modeli Apple M1 Pro i M1 Max

  *  Sprzętowa akceleracja Apple ProRes na Apple M1 Pro i M1 Max.

  *  Obsługa 120 Hz w Apple M1 Pro i M1 Max dla płynniejszego odtwarzania i obsługi interfejsu użytkownika.

  *  Szybsze działanie DaVinci Neural Engine w systemie Mac OS 12.

  *  Natywne okno montażowe HDR na obsługiwanym sprzęcie Mac.

  *  Natywny tryb pełnoekranowy na komputerach Mac.

Integracja komentarzy z Dropbox

  *  Logowanie do Dropbox w preferencjach DaVinci Resolve.

  *  Renderowanie bezpośrednio do Dropbox lub Dropbox Replay.

  *  Automatyczne ładowanie tła po zakończeniu renderowania.

  *  Komentarze i adnotacje synchronizowane między Dropbox Replay i DaVinci Resolve Studio.

  *  Znaczniki i komentarze synchronizowane między Dropbox i DaVinci Resolve Studio.

Edycja

  *  Rozmiary tła napisów są automatycznie dopasowywane do zawartości tekstu.

  *  Ścieżki napisów w zagnieżdżonych liniach czasowych są teraz dekomponowane do głównej linii czasowej.

  *  Dodawanie nowego napisu jest teraz automatycznie skoncentrowane na obszarze tekstowym.

  *  Proste nagłówki i napisy są szybsze na systemach Apple Silicon.

  *  Ulepszona funkcja wejścia i wyjścia dla krzywych pozycji na osi czasu.

  *  Opcje włączania efektów i korekcji dla operacji renderowania na miejscu.

  *  Zmiana ustawień dla kątów multicam na stronie Edycji za pomocą Speed Editora.

  *  Możliwość zaznaczenia wyboru dla przerw na osi czasu.

  *  Edycja asymetrycznych przejść audio utworzonych na stronie Fairlight.

  *  Asymetryczne przycinanie przejść wideo i audio za pomocą Cmd/Ctrl.

  *  Precyzyjna regulacja wzmocnienia klipów audio za pomocą Shift + przeciągnięcia myszą.

  *  Obsługa wklejania atrybutów do klipów audio w czasie rzeczywistym.

  *  Opcja ograniczenia synchronizacji audio do pierwszego dopasowania kodu czasowego.

  *  Podgląd trybów kompozytowych poprzez najechanie kursorem myszy na każdy tryb w Inspektorze.

  *  Możliwość ustawienia jakości usuwania przeplotu dla każdego klipu w Inspektorze.

  *  Nowe kwadratowe przejście przysłony.

  *  Obsługa niestandardowych współczynników proporcji dla przejść kształtów.

  *  Ulepszone nakładki dla narzędzi Fusion w oknie montażowym.

  *  Ulepszona funkcja Cofnij dla efektów Fusion i Text+ w Inspektorze.

  *  Obsługa organizacji szablonów efektów w oparciu o foldery.

  *  Nowe, konfigurowalne operacje klawiszowe do przechodzenia do poprzednich/kolejnych zakładek osi czasu.

  *  Możliwość zamykania zakładek osi czasu środkowym przyciskiem myszy.

  *  Podgląd generatorów i nagłówków z panelu efektów w oknie montażowym strony Cięcia.

Kolor

  *  Obsługa trybu automatycznego dla projektów zarządzanych kolorami.

  *  Obsługa ACES 1.3, kompresji gamutu i nowych transformacji CSC.

  *  Nowy klucz 3D z nowymi trybami, lepsza logika zaznaczania/pociągnięć, informacje zwrotne na żywo.

  *  Ulepszone klucze HSL i luma z zaktualizowanymi kontrolkami udoskonalania maski.

  *  Śledzenie do przodu i do tyłu za pomocą jednej operacji w trackerach i magicznych maskach.

  *  Wskazywanie typu LUTu i obecnego efektu na etykietach narzędzi węzłów.

  *  Przeciąganie nowych łączy do mikserów warstw i kluczy powoduje automatyczne tworzenie wejść węzłów.

  *  Przeciąganie węzłów kolorów nad łącza kluczy tworzy połączenia „klucz-RGB”.

  *  Dodano indywidualne ikony narzędzi podstawowych i wtórnych w celu szybszego przełączania.

  *  Filtry klipów dla klipów na osi czasu z analizą Dolby Vision lub przycinaniem.

  *  Wyświetlanie wyłączonych klipów na osi czasu jako wyszarzone.

  *  Obsługa zastosowania LUTów i CDLów kamery do klipów ARRI MXF ProRes.

  *  Zachowanie stanu podświetlenia drukarki po ponownym uruchomieniu aplikacji.

  *  Nawigacja do znaczników na osi czasu powoduje teraz automatyczne przewijanie do środkowego znacznika.

Resolve FX

  *  Halacja filmowa emuluje odbicia i rozproszenie obrazu filmowego w Studio.

  *  Możliwość dostosowania miksera do łączenia efektów i bardziej precyzyjnej korekcji.

  *  Ulepszone kluczowanie 3D, HSL i luma na stronie Edycji i Fusion.

  *  Lepsza kontrola szumów i udoskonalanie kluczowania dla istniejących kluczy.

  *  Ulepszona funkcja łatki z możliwością wyrównania materiału źródłowego i docelowego.

  *  Ziarno filmowe z interaktywnym podglądem i możliwością zamrażania ziarna.

Fairlight

  *  Obsługa wtyczek audio Steinberg VST3 w systemach Mac OS i Windows.

  *  Możliwość zmiany kolejności, przenoszenia i duplikowania efektów w mikserze.

  *  Obsługa kopiowania zakresów klipów z częściowym zanikaniem.

  *  Jednostronne przejścia audio wyświetlane jako zanikanie.

  *  Obsługa wielokanałowych wyjść audio w systemie Linux.

  *  Lepsze wyświetlanie kształtu fali przy mniejszych wysokościach ścieżek i niższych poziomach powiększania.

  *  Możliwość zastosowania kombinacji Shift+klik i Cmd+klik na zaznaczeniach klatek kluczowych na osi czasu.

  *  Nawigacja do poprzedniego lub następnego znacznika osi czasu powoduje teraz wybranie znacznika.

  *  Ulepszona domyślna kolejność przetwarzania w mikserach Fairlight.

  *  Wyświetlanie aktualnych wartości przez krzywe automatyki w przypadku braku automatyki.

  *  Miganie zaznaczeń punktów w trybie wyboru edycji.

  *  Ulepszone kolejność kolumn i sposób wyszukiwania w indeksie klipów.

  *  Ulepszony jogging, scroll i shuttle z klawiatury edycyjnej i Speed Editora.

  *  Mierniki Fairlight FX mają możliwość zmiany rozmiaru wyświetlacza i ulepszone etykiety kanałów.

  *  Ulepszona wydajność dźwięku podczas korzystania z urządzeń monitorujących Blackmagic.

Fusion

  *  Text+ obsługuje zestawy glifów i layouty języków zapisywanych od prawej do lewej.

  *  Ulepszony pionowy layout, pionowe glify, rotacja i kierunek linii w Text+.

  *  Ulepszone grupowanie znaków, odstępy, podkreślenia i obramowania w Tekst+.

  *  Text+ obsługuje zestawy stylistyczne dla każdej litery dla obsługiwanych czcionek.

  *  Obsługa funkcji OpenType, w tym stylizowane na stare numery w Text+.

  *  Wiele ulepszeń Text+ dla stylizacji i animacji liter.

  *  Wyświetlanie opisów narzędzi w panelu efektów i oknie dodawania narzędzi poprzez najechanie kursorem.

  *  Ulepszone domyślne wyszukiwanie ścieżek i rozmiar wzoru dla wypaczania siatki.

  *  Nowy suwak skalowania obszaru wyszukiwania w opcjach trackera.

Kodeki i wejścia/wyjścia plików

  *  Ulepszone ustawienia kodowania dla presetu renderowania YouTube.

  *  Opcja eksportu koloru znacznika osi czasu jako rozdziałów wideo YouTube.

  *  Opcja eksportu koloru znaczników osi czasu jako znaczników rozdziałów QuickTime.

  *  Obsługa dekodowania dźwięku w formacie opus w klipach QuickTime i MP4.

  *  Sprzętowa akceleracja dekodowania Panasonic 8K AVC na Apple Silicon.

  *  Zwiększona szybkość dekodowania dla klipów ARRI ARX.

  *  Sprzętowa akceleracja kodowania H.265 w darmowej wersji dla systemu Windows.

  *  Opcje profilu kodowania H.264 w obsługiwanych systemach Nvidia w wersji Studio.

  *  Kontrola bitrate kodowania H.264/H.265 w obsługiwanych systemach Windows Intel.

  *  Szybsze kodowanie i dekodowanie dla systemów Windows Intel w wersji Studio.

  *  Obsługa kodowania do formatu ZIP1 EXR.

  *  Możliwość dodawania niestandardowych języków w opcjach nazywania kompozycji DCP/IMF.

  *  Możliwość korzystania z zatwierdzonych list operatorów / ratingów / regionów do nadawania nazw DCP.

  *  Obsługa znaczników w pakiecie SDK wtyczki kodowania IO

  *  Możliwość ominięcia ponownego kodowania dla klipów Sony XAVC Intra.

  *  Ulepszone zachowywanie metadanych komentarzy dla przepływów pracy XML stron trzecich.

  *  Ulepszone wyświetlanie nazw zadań renderowania w etykietach narzędzi.

Ogólne

  *  Kliknięcie prawym przyciskiem myszy ikony dźwięku dostosowuje poziom głośności na stronach Mediów, Koloru i Dystrybucji.

  *  Automatyczne rozpoznawanie formatów sekwencyjnych obrazów zapisanych na nośnikach jako zdjęć lub klipów.

  *  Komunikat z zapytaniem dotyczącym nadpisania istniejących projektów podczas stosowania funkcji Zapisz jako.

  *  Wskaźnik zablokowanego projektu dla baz danych PostgreSQL z etykietą informacji o narzędziu.

  *  Możliwość sklonowania bazy danych PostgreSQL z poziomu menadżera projektu.

  *  Możliwość eksportu kluczy dostępu do PostgreSQL z poziomu menedżera projektu.

  *  Opcja importowania do bieżącej osi czasu podczas importowania AAF.

  *  Obsługa skryptowego API w celu uzyskania dostępu do właściwości Inspektora dla klipów wideo.

  *  Obsługa skryptowego API do ustawiania pozycji wskaźnika na osi czasu.

  *  Obsługa skryptowego API w celu uzyskania wersji kolorystycznej dla klipów wideo.

  *  Obsługa skryptowego API dla odzwierciedlania stanu przesyłania w interfejsach API zadań renderowania.

  *  Obsługa skryptowego API do ustawiania optymalizacji sieci w zadaniach renderowania.

  *  Obsługa skryptowego API dla opcji kodowania multi-pass H.264 w systemie Mac OS.

  *  Ulepszone ustawianie właściwości skryptu podczas wyszukiwania węzłów MediaIn.

  *  Ogólne ulepszenia wydajności i stabilności.

Oficjalna strona DaVinci Resolvewww.blackmagicdesigne.com

Przemysław Marczyński

Współautor książki "macOS. Proste Poradniki" - www.prosteporadniki.pl. O technologii pisze od ponad 15 lat. Tworzył podcasty o Apple.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

2 lata temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

2 lata temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

2 lata temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

2 lata temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

2 lata temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

2 lata temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.