^
Apple Pay

Apple Pay w USA bez konkurencji, w Polsce pół na pół

Jaromir Kopp

19 sierpnia 2021

Nie pamiętam kiedy ostatnio przy płatności lub wypłacie używałem karty. To może być sporo ponad rok temu. Wygoda, którą oferują płatność Apple Pay w terminalach i w internecie jest przeogromna. Możliwość „przechowywania” wielu kart na nadgarstku w Apple Watch lub iPhone oraz brak konieczności podawania pinu to ogromne ułatwienie i nie tylko ja to doceniam.

92% w USA, prawie połowa w Polsce

Wg najnowszych doniesień w USA, gdzie płatności zbliżeniowe jeszcze nie są powszechne, choć sytuacja jest znacznie lepsza niż w czasie gdy Apple Pay startowało, aż 92% płatności za pomocą „mobilnych portfeli” wykonywane jest usługą Apple.

Jak informuje m.in. Apple Insider, Apple Pay zdominowało rynek mobilnych portfeli dla transakcji debetowych w 2020 roku. Było to owocem znaczącego wzrostu sektora płatności zbliżeniowych (w USA) dzięki dramatycznym zmianom spowodowanym przez pandemię COVID-19.

Usługa płatnicza Apple stanowiła 92% wszystkich transakcji debetowych z wykorzystaniem mobilnych portfeli w Stanach Zjednoczonych w ubiegłym roku, według Pulse, firmy zajmującej się transferem środków elektronicznych i spółki zależnej Discover Financial Services, która obsługuje ponad 4 400 instytucji finansowych w USA.

Z corocznego badania Pulse’a, wynika, że w 2020 r. przeprowadzono około dwóch miliardów transakcji debetowych z wykorzystaniem mobilnych portfeli przy użyciu Apple Pay, Samsung Pay lub Google Pay. Liczba ta wzrosła o 51% w stosunku do roku poprzedniego, przy czym Apple Pay odniosło największe korzyści, przewyższając swoich dwóch głównych konkurentów pod każdym względem.

A jak Apple Pay wypada w Polsce?

Trudnej sztuki oszacowania popularności Apple Pay w podjął się serwis Cashless. Niestety w Polsce mało banków i instytucji finansowych podaje dane o płatnościach za pomocą portfeli mobilnych. Dodatkowo są to informacje dotyczące jedynie ilości kart dodanych do tych portfeli i aplikacji bankowych. 

Jednak z danych podawanych przez m.in.  mBank, dzięki szacowaniu udało się wyliczyć, że z Apple Pay korzysta prawie połowa użytkowników płatności urządzeniami „noszonymi” i smartfonami. Druga część należy do Google Pay. Należy dodać, że dość istotną grupę kilkunastu procent, stanowią użytkownicy dedykowanych aplikacji bankowych, które w Androidzie mogą używać NFC do płatności zbliżeniowych. Ta grupa została wyjęta z szacunków. Jeżeli ją uwzględnić, to z Apple Pay korzysta około 40% użytkowników.

Ilość dokonywanych płatności może być jeszcze korzystniejsza dla Apple. Jeżeli przyjrzeć się czym płacą klienci w sklepach, to stosunkowo rzadko widać zbliżane do terminali płatniczych inne urządzenia niż Apple.

A jakie są Wasze obserwacje?

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.