^
HomePod mini czarny i zielsko

HomePod mini napędził wzrost udziału Apple w rynku smart głośników

Jaromir Kopp

5 marca 2021

Na rynku smart głośników Apple, nie liczył się. HomePod, choć produktem był dobrym i ma grono wielbicieli, nie był w stanie konkurować z tańszymi głośnikami dostępnymi w większej ilości regionów. Jednak sytuacja zmieniła się pod koniec 2020 i to znacznie.

Udział HomePodów w rynku: wzrost o 74%

Ciekawe co by się stało, gdyby Apple sprostał zapotrzebowaniu? Przecież wiemy, że cale zapasy HomePodów mini wyprzedały się niemal na pniu i chętni, którzy nie wykazali się refleksem, musieli czekać na dostawy niemal do marca 2021. Dodatkowo HomePod mini, jaki i starszy brat, są dostępne na mocno ograniczonej liczbie rynków. 

Wg danych Strategy Analytics cytowanych przez Mac Daily News, rynek smart głośników i smart ekranów łącznie w 4 kwartale 2020 wzrósł o 4,3%. Jednak ponad jedną czwartą tego rynku zajmują smart wyświetlacze i to one napędzały wzrost całości, same odpowiadając za zwiększenie sprzedaży o 21,5%. 

W IV kwartale Amazon był liderem na rynku inteligentnych głośników z 28,3% udziałem w globalnej sprzedaży. Opóźniony Prime Day i silny popyt sezonowy spowodowały powrót do wzrostu sprzedaży (+4%) głośników Echo po dwóch kwartałach spadku.

W omawianym kwartale wyróżniała się firma Apple, której globalne dostawy wzrosły o 74% w ujęciu rok do roku po wprowadzeniu na rynek w listopadzie głośnika HomePod mini za 99 USD. Udział Apple w rynku osiągnął rekordowy poziom 7,8% w IV kwartale 2020 roku, co oznacza wzrost o 3,1% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na drugim miejscu uplasowała się firma Google z udziałem w rynku wynoszącym 22,6%, ale jej udział w rynku nieznacznie spadł (-5%) w porównaniu z rokiem poprzednim.

Baidu i Alibaba zakończyły rok z dobrymi wynikami, odnotowując solidny dwucyfrowy wzrost liczby dostarczanych urządzeń, po tym jak uporały się z wyzwaniami pierwszej połowy roku.

Jak widać, udział Apple nadal nie jest wielki, ale jeżeli firma upora się z problemami dostępności HomePodów mini i uruchomi sprzedaż na większej ilości rynków, aby kliencie np. z Polski nie musieli już „przemycać” HomePodów mini, do końca roku może być już znacznie bardziej poważanym graczem.

Przypomnę, że HomePod mini jest „smart głośnikiem”, który wytycza przyszłość Smart Home dzięki wbudowanej łączności Thread. A przy okazji jak na cenę i rozmiar bardzo fajnie gra.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.