Kategorie 0

Apple nie odpuszcza Facebookowi i innym gigantom. Koniec ze śledzeniem użytkownika

Jedna z największych zmian w ochronie prywatności, wprowadzona przez iOS 14, została na jakiś odroczona. Jednak nie na długo. Apple wprowadzi wymóg informowania użytkownika o tym, że aplikacja „żąda możliwości śledzenia” już wczesną wiosną i ponagla deweloperów. Jednak dostaną coś w zamian.

Protesty Facebooka, a nawet pozwy

Pod koniec ubiegłego roku, aby dać Wam dodatkowy czas na przygotowanie się, tymczasowo odroczyliśmy wymóg korzystania z AppTrackingTransparency przy żądaniu pozwolenia na śledzenie użytkowników i dostępu do identyfikatorów reklamowych urządzeń. Wymóg ten wchodzi w życie wraz z nadchodzącą aktualizacją beta i zostanie wprowadzony dla wszystkich wczesną wiosną wraz z nadchodzącym wydaniem systemów iOS 14, iPadOS 14 i tvOS 14. […].

To informacja Apple z blogu dla developerów.

Do tej pory aplikacje mogły przekazywać wygenerowany identyfikator reklam urządzenia innym podmiotom. Pozwalało to na śledzenie zachowań użytkownika nie tylko w tej jednej aplikacji, ale i poza nimi. W zestawieniu z danymi, które dodatkowo aplikacja lub serwis społecznościowy mógł zgromadzić, tworzył się spory pakiet informacji. Gdy dodać do tego linię czasową i kliknięcia reklam, zakupy w internecie i płatności za pomocą usług nie od Apple, mamy potężny zbiór zachowań. Teraz ich gromadzenie będzie znacznie utrudnione.

Jednak wg Facebooka i organizacji zrzeszających reklamodawców, takie ograniczenia mogą grozić zmniejszeniem dochodów firm tworzących gry i aplikacje zarabiające na reklamach, nawet o połowę.

I w tym kontekście interesująca wydaje się druga część wpisu Apple.

W nadchodzącym wydaniu systemów iOS i iPadOS udoskonalimy SKAdNetwork i dodamy dla aplikacji obsługę Private Click Measurement, co pozwoli sieciom reklamowym lepiej przypisywać reklamy wyświetlane w aplikacjach na tych platformach. Private Click Measurement umożliwia mierzenie kampanii reklamowych, które kierują użytkowników do stron internetowych, przy jednoczesnym zachowaniu prywatności użytkowników. Dodatkowe szczegóły już wkrótce.

Jestem bardzo ciekaw, jak Apple zabezpieczy naszą prywatność i jednocześnie da, choć częściowy dostęp reklamodawcom do naszych „kliknięć”. Więcej dowiemy się, gdy nowe bety najprawdopodobniej iOS 14.5 trafią do deweloperów.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

1 rok temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

1 rok temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

1 rok temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

1 rok temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

1 rok temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

1 rok temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.