Graficy zwłaszcza operujący w 3D darzą układy graficzne wbudowane w procesor pogardą. Jednak nadchodzą zamiany, a pierwsze ich symptomy mamy już w Apple Silicon M1. Są firmy „zachwycone” jego możliwościami i to nie byle jakie firmy. Apple nie rzuca słów na wiatr.
Aplikacja, która wg wielu jest już istotnym konkurentem dla Photoshopa, ma wbudowany własny Benchmark. Jego wynikami chwalą się użytkownicy Windowsa (aplikacja jest na trzy systemy w tym iPadOS) i macOS na blogu.
Jeden z deweloperów firmy, która wcześnie dostała do dyspozycji przedprodukcyjne wersje komputerów z M1 pochwalił się już wynikami.
Rezultat testów CPU okazuje się wyjątkowo dobry. Nie są mu w stanie dorównać PeCety z Intelem Core I9 9900K ani Maki z i7 i i9. Mój obecny MacBook Pro 16 z i7 (podstawowa konfiguracja) jest przy jednym rdzeniu o połowę wolniejszy, a przy wielu średnio ponad 30%. To by się pokrywało z mocniej zróżnicowanymi testami GeekBench.
Jednak bardziej zaskakujące są wyniki testów wbudowanego w M1 GPU. Ten może walczyć, niewiele im ustępując z dyskretnymi układami i to nie tylko mobilnymi! GPU w M1 jest tylko o 14% wolniejszy niż AMD Radeon Pro 5300M z mojego MacBooka Pro 16. W teście łączonym (CPI i GPU) wyniki są już porażająco lepsze na korzyść M1. Jest on o 37% szybszy od mojego duetu i7 (6 rdzeni 2,6 GHz + AMD Radeon Pro 5300M). Przypomnę, że cały M1 pobiera w porywach 15 W, a mój duet i7 i Radeon ponad 80 W.
Porównując wynik GPU z M1 (6966) do GeForce RTX 2080 SUPER (12237), który pobiera z 200 wat mocy (jak nie więcej), też nie ma się co wstydzić.
Oczywiście trzeba zaznaczyć, że tak dobre wyniki będą osiągać aplikacje, które używają API Metal. Na szczęście jest to już obecnie standard wśród programów i graficznych i gier na macOS i iOS. Jednak stare skostniałe niedobitki walczą jeszcze na OpenGL i innych zabytkowych API graficznych. Testów takich programów jeszcze nie widziałem.
Dostępna jest wersja PR4 jednego z najlepszych silników do renderowania 3D Octane X w wersji na macOS 11 i Apple SIlicon. To jednak nie koniec dobrych wieści.
Czy może być lepsza rekomendacja, niż zamówienie MacBooka Air M1 przez szefa OTOY, który zachwyca się wydajnością Octane na Apple Silicon?
Co prawda testów jeszcze nie widziałem, ale Jules Urbach CEO OTOY wskazał jedną z unikalnych cech procesorów graficznych. Dzięki specjalnej sprzętowej kompresji potrafią one upakować 100 GB tekstur w mniej niż 16 GB pamięci wideo. Do tej pory żaden procesor tego nie potrafił. Gdy zapytałem, go czy nie ma obaw co do całkowitej wielkości RAM w Macach z M1, odpowiedział:
W przypadku #OctaneX nie musimy dwukrotnie duplikować danych na CPU i GPU ani martwić się o IC kontra OOC, ponieważ GPU VRAM jest taki sam jak CPU RAM — wiele możliwości!
To też ważna uwaga. Wspólna pamięć i szybki do niej dostęp dla wszystkich elementów procesora zmieniają zasady gry. Pamiętam „CHIP RAM” w Amigach. Zasada była taka sama, jednak z racji powolności magistrali i niezależności układów, wykradały sobie one czas dostępu do pamięci. Teraz ten problem wydaje się nie istnieć.
OTOY w Octane X zaadoptował Metal dopiero w lipcu tego roku, a już są tego tak dobre efekty.
Niestety nie wszystkie firmy są tak skore do wprowadzania nowości. Największą przeszkodą w adaptacji Apple Silicon w aplikacjach graficznych wcale nie jest zmiana architektury, a konieczność przejścia na Metal. Starsze API graficzne nadal działają, ale ich wydajność jest już „taka sobie”.
Jeżeli znacie jakieś inne testy lub widzieliście zapowiedzi innych aplikacji, dajcie znać w komentarzach!
Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…
Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…
Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…
Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…
Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…
Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.