^
PUBG zamiast Fortnite

0

Konto Epic Games skasowane. Apple promuje PUBG

Jaromir Kopp

29 sierpnia 2020

Jak obiecano, tak zrobiono. Apple skasował konto Epic Games. Nie można już pobrać Fortnite, nawet jeżeli wcześniej mieliśmy je na swoim koncie. Zniknęły też pozostałe gry od Epic. W tym samym czasie Apple rozpoczął promowanie PUBG, czyli gry podobnej do Fortnite typu „Battle Royale”.

Wystarczyłoby, aby Epic przestał wciskać własny system płatności

Apple dał 14 dni firmie Epic na zaprzestanie łamania regulaminu App Store, ta jednak poszła w zaparte i nadal wysyłała aktualizacje zawierające swój system płatności wewnątrz gry.

Jesteśmy rozczarowani, że musieliśmy zamknąć konto Epic Games w App Store. Pracowaliśmy z zespołem Epic Games przez wiele lat nad ich premierami i wydaniami. Sąd zalecił, aby firma Epic stosowała się do wytycznych App Store, podczas gdy ich sprawa posuwa się do przodu, wytycznych, których przestrzegali przez ostatnią dekadę, aż do momentu, gdy stworzyli tę sytuację. Firma Epic odmówiła. Zamiast tego wielokrotnie wysyłali aktualizacje Fortnite celowo naruszające wytyczne App Store. Nie jest to sprawiedliwe w stosunku do wszystkich innych deweloperów w App Store i stawia klientów w samym środku walki. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli ponownie współpracować, ale niestety nie jest to możliwe dzisiaj.

Tak brzmi oświadczenie wystosowane przez Apple.

Zgodnie z orzeczeniem wstępnym sądu, Apple nie zablokował dostępu do narzędzi deweloperskich koniecznych w rozwijaniu Unreal Engine.

Oświadczenie Tima Sweeney’a będące odpowiedzią na publikacje Apple zakrawa wręcz o cynizm:

Oświadczenie Apple nie jest jednoznaczne. Zdecydowali się zlikwidować konto Epic, nie musieli tego robić. Apple sugeruje, że spamowaliśmy proces recenzji App Store. To nie jest tak. Firma Epic zgłosiła trzy konstrukcje Fortnite: dwie aktualizacje poprawek błędów i aktualizację Sezonu 4 z tą notatką:

Witamy, Fortnite build v14.0 z nowym Sezonem 4 został załadowany poprzez App Store Connect. Dzięki temu rozwiązaniu klienci mogą dokonywać zakupów w App Store Connect za pośrednictwem systemu płatności Apple lub Epic Direct Payment. Firma Epic przesyła tę wersję na wypadek, gdyby firma Apple chciała przywrócić Fortnite do App Store na czas przed uruchomieniem Season 4. Dziękujemy.

Przypomnę, że Apple pozwala na dystrybucję darmowych aplikacji w App Store, nawet jeżeli dostęp do płatnych funkcji jest realizowany przez system kont opłacanych np. na stornie www dystrybutora. Tak robi Netflix i bardzo wiele firm nie dzieląc się wpływami z Apple. Jednak Epic Game z upiorem maniaka chciał realizować płatności w sposób niezgodny z regulaminem wewnątrz gry, ale nie przez system Apple. Naprawdę trudno zrozumieć takie działanie.

Apple wypromował Fortnite, Apple może też go zaorać. Teraz czas na PUBG (oparte na silniku Unreal Engine).

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (10)
L

10 komentarzy

  1. rybaklu

    Jak Apple może zaorać grę dostępną na innych platformach jak PC, PS, Xbox czy Nintendo i Android w postaci APK?

    Jeszcze żeby Apple było kojarzone z grami albo było jakimś decydującym graczem. Ani PiPin ani gry na Apple TV 4K Apple nie wypaliły.

    • Jaromir Kopp

      Tak samo jak ją wylansował…
      Gdyby większość dochodu Epic nie pochodziła z platform Apple to by się tak o to 30% nie żarli.

      • rybaklu

        Z tego co pamiętam gra pojawiła się na iOS jak była już bardzo popularna więc Apple jej jej nie wylansowało. Ile Epic zarabia na poszczególnych platformach, nie wiadomo. Obie firmy spokojnie mogą bez siebie żyć. Wątpię bardzo że zysk z platformy macOS i iOS był większością, zwłaszcza że konta są wspólne na wszystkich platformach.

        • Jaromir Kopp

          A na Androfony dopiero z rok poźniej

          • rybaklu

            Obie wersje mobilne są wybrakowane i niewygodne do grania. Większość osób gra w takie gry na PC i konsolach.

            Twierdzenie że Apple ich wypromowało czy pogrąży jest śmieszne. Ta gra to nie Fruit Ninja, Flappy Bird czy inne tego typu śmieszne gierki.

            Wersja na iOS i Androida powstały głównie do wyciągania dodatkowej kasy.

      • Mariusz

        Te szumne 30% to medialny szum i nagonka. 30% jest w pierwszym roku. Epic w AppStore istnieje od wielu lat. Od dawna więc nie płacą 30%. Biją pianę to niech spadają na drzewo.

        • Kamil

          Nieprawda. 15% jest tylko na aplikacje „darmowe” ale z roczną subskrypcją (np. 1password etc.) Tam masz od 2go roku 15%. Doczytaj zanim się wypowiesz 😉

    • dawid

      tak jak zaorali flash’a.. przecież nie był tylko na ich platformę… trochę to trwało, a jednak teraz po nim ani śladu..

      • rybaklu

        Flash sam się zaorał bo nie był przystosowany do urządzeń mobilnych a Adobe przestało go rozwijać. Naturalna kolej.

        Apple na rynku gier zawsze radziło sobie słabo i w sumie radzi słabo mimo sukcesu iOS. Mam Apple TV 4K i nie ma na to ciekawych gier, a rozbudowanych tytułów nie da się tworzyć przez ograniczenia.

    • PUBG

      A to nie jest tak, że Epic wziął pomysł na Fortnite właśnie z PUBG?