Wybór kart graficznych do Mac Pro oferowanych przez Apple jest stosunkowo skromny. Nie chodzi o ich możliwości i ceny, ale o wielkość oferty. Dlatego warto zapoznać się z wynikami testów innych kart w Mac Pro.
Bare Feats i jego testy
Serwis zajmujący się głównie testami wydajności porównał sprawność trzech kart graficznych oferowanych przez inne firmy oraz jednej, którą można wybrać za dopłatą ponad 11 500 przy konfigurowaniu Mac Pro.
W szranki stanęły:
- Apple’s Radeon Pro Vega II 32GB HBM2 (Vega II)
- AMD Radeon VII 16GB HBM2 (VII)
- ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 (5700 XT)
- MSI Radeon RX 580 8GB GDDR5 (RX 580)
Testy przeprowadzono za pomocą Blendera (dwie wersje z OpenCL i Apple Metal), DaVinci Resolve oraz dwóch gier.
W renderowaniu 3D widać, że Metal od Apple jest już dojrzałym API graficznym, które zapewnia najwyższa wydajność. Jednak bardziej istotne jest porównanie kart. Vega II, Radeon VII i 5700 XT miały dość wyrównane osiągi, choć najszybszy był 5700 XT. W DaVinci wyniki były bardziej zróżnicowane w grach podobnie.
Dokładne dane znajdziecie na stornie Bare Feats.
Niestety Bare Feats wskazał na problemy, które mogą obecnie sprawiać karty „nie od Apple”. Zazwyczaj są to problemy ze snem. Wentylatory Radeona VII wariują, gdy Mac Pro zostaje uśpiony, a znów z 5700 XT Mac Pro śpi dobrze, ale obudzić się już nie chce.
Innymi już mniejszymi problemami są: niewyświetlanie loga Apple podczas uruchamiania oraz brak możliwości wyboru, na której karcie graficznej mają pracować gry. Można jedynie posiłkować się ustawianiem jako ekran główny, tego, który jest obsługiwany przez wybraną kartę.
Nie są to bardzo dotkliwe problemy, zwłaszcza gdy traktujemy te karty jako dodatkowe i mogą być niebawem rozwiązane np. za pomocą narzędzi programowych.
Metal jest dojrzałym API, natomiast nie wynika to z podanych przykładów, które są absolutnie nieporównywalne. Te wykresy pokazują jedynie, że karty Vega i RX5700XT są około 2x szybsze od RX580 oraz, że można przyoszczędzić kupę siana wybierając karty ze sklepu za rogiem zamiast tych od Apple (godząc się na pewne kompromisy).
Silnik renderujący Cycles OpenCL w Blenderze dla macOS był tragiczny i został wyłączony jakieś 2 lata temu. ProRender użyty w wersji 2.8 to zupełnie inny silnik, stworzony przez AMD. Zreszta też kiepski – powolny i niestabilny. Nie bez przyczyny Maxon kupił renderer Redshift zamiast dalej męczyć się z ProRender.