Kategorie Aktualności

Reality Converter — łatwe konwertowanie obiektów 3D

Trójwymiarowe obiekty to już nie tylko element gier, czy wirtualnych planów filmowych. To obecnie narzędzia marketingowe oraz nieodłączny element rozszerzonej rzeczywistości (AR). Apple w tej dziedzinie promuje swój, a w zasadzie zapożyczony od Pixara standard USDz.

Obiekty trójwymiarowe dla AR

To wydaje się obecnie głównym zastosowaniem obiektów 3D w środowisku deweloperskim Apple. Dodatkowo Apple promuje obiekty 3D, które można „umieścić” w rzeczywistym obrazie (AR) jako narzędzia marketingowe.

Na stornie Apple, gdy przeglądamy ją za pomocą iPad lub iPhone’a znajdziemy modele 3D komputerów i urządzeń, które można wirtualnie „postawić” nie biurku, czy w innym miejscu i sprawdzić, jak pasują. Podobnie w aplikacji Apple Store. Dodatkowo w systemie są wbudowane API obsługujące format USDz. Są one stosunkowo łatwe w implementacji we własnych aplikacjach, a modele USDz można otwierać oraz częściowo edytować nawet za pomocą Xcode.

Jednak pewnym problemem było stworzenie i pozyskanie obiektów w tym formacie. I tu „cały na biało” przychodzi z pomocą Reality Converter, na razie w wersji beta. Ta aplikacja potrafi konwertować obiekty 3D w popularnych formatach .obj, .gltf i innych. Dodatkowo można z jej pomocą zmieniać tekstury i pewne właściwości obiektów 3D. Gotowe modele można wyeksportować w formacie USDz i dalej już używać w Xcode i aplikacjach oraz grach, czy na stornach WWW oferujących wirtualne osadzanie przedmiotów w miejsca, które dla nich chcemy przeznaczyć.

Obiekty USDz są obsługiwane przez system (macOS, iOS, iPadOS) i można je podglądać np. wprost w Finderze za pomocą Quick View.

Wszystko już było: QuickDraw 3D

Już w połowie lat 90 XX w. Apple opracował własny format grafiki 3D do użytku w Mac OS oraz wszelkie biblioteki systemowe służące do jego wyświetlania i edycji. Choć na możliwości ówczesnych komputerów QuickDraw 3D był bardzo sprawny, to z powodu niewielkiego udziału komputerów Apple w tamtym czasie w rynku, nie udało się go wypromować. Tym razem nie ma takiego ryzyka.

Tu można pobrać Reality Converter beta ze strony deweloperskiej.

A tu znajdziecie galerię obiektów 3D AR. Można je pobrać i podglądać po pobraniu na macOS, a w iOS i iPadOS wprost w przeglądarce osadzać w rzeczywistości lub oglądać same obiekty.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

2 lata temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

2 lata temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

2 lata temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

2 lata temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

2 lata temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

2 lata temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.