^

Problem z aktywacją aplikacji IKO na iOS od PKO Bank Polski

Przemysław Marczyński

23 lipca 2019

Próbując aktywować dostęp do bankowości mobilnej na iOS w PKO Bank Polski możecie natrafić na problem z uruchomieniem konta. Nie jestem pewien, czy jest to błąd aplikacji, czy świadome działanie zabezpieczające dostęp do konta. Jedno jest oczywiste, nad rozwiązaniem problemu głowiło się kilka osób, a ja sam spędziłem z miłymi ludźmi na infolinii PKO Bank Polski prawie godzinę. Na szczęście udało mi się odkryć, dlaczego nie mogłem aktywować mobilnej aplikacji IKO PKO BP.

Problem z aktywacją IKO na iOS

W zeszłym tygodniu chciałem skorzystać z możliwości, jakie daje iPhone i aplikacja IKO od PKO Bank Polski. Program po aktywacji umożliwia dostęp do niemal wszystkich funkcjonalności, jakie mam po zalogowaniu do konta przez przeglądarkę internetową. Mogę również potwierdzać płatności z udziałem programu. Jednak podczas aktywacji pojawił się problem. Żeby wszystkie funkcje programu IKO zaczęły być widoczne program wysyła SMS pod wskazany numer z ustalonym ciągiem znaków. Tak następuje weryfikacja aplikacji przypisanej do telefonu. W moim przypadku próba wysłania wiadomości kończyła się komunikatem, że SMS nie dotarł do adresata. Podejmowałem wiele prób, aby obejść ten problem. Na infolinii proszono mnie o ponowną instalację programu. Następnie usunięcie z zakładki IKO (po zalogowaniu się do iPKO na www) informacji o aplikacji. Robiłem te wybiegi w rozmaitych konfiguracjach, aż hasło wygenerowane przez Safari prawie udało mi się poznać na pamięć. Ostatecznie problem został zgłoszony do Obsługi Klienta. Byłem bezradny i zawiedziony.

Problemem jest Apple Watch

Jedna rzecz nie dawała mi spokoju. Dlaczego po zalogowaniu się do konta i wybraniu zakładki IKO widzę, że mój telefon jest „Dodatkowym” urządzeniem? Na innym telefonie nie korzystałem z bankowości mobilnej. Doszedłem do ściany, bo próbowałem już chyba wszystkiego, aż coś mnie tknęło i spojrzałem na Apple Watch z aktywną kartę e-SIM. Czy to możliwe, aby aplikacja banku traktowała zegarek jako urządzenie nadrzędne nad iPhone’em?

Najpierw spróbowałem zmienić aktywny zegarek. Niestety nic to nie dało. Postanowiłem wyłączyć usługę e-SIM w zegarku i sprawdzić możliwość aktywacji. Ku mojemu ogromnemu zdziwieniu przy wyłączonej karcie SIM dla Apple Watch aktywacja programu IKO w iPhonie odbyła się bez problemu.

Jak wyłączyć kartę SIM w zegarku Apple Watch?

W iPhonie znajdujemy aplikację Watch (Zegarek). Następnie przechodzimy nieco w dół do wyboru funkcji – Sieć komórkowa. Wybieramy przycisk „i” widniejący obok Orange na liście Plan sieci komórkowej i dalej wskazujemy Zarządzaj kontem Orange. Po zalogowaniu wciskamy przycisk – Wyłącz usługę.


Aktywowanie karty e-SIM dla zegarka odbywa się w tym samym miejscu.

Błąd czy nadgorliwość bezpieczeństwa

Szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia czy jest to błąd, czy przerośnięte ego bezpieczeństwa w aplikacji. Zresztą, czy można mówić w bankowości o zbyt dużej trosce o bezpieczeństwo? PKO BP dokłada tu dużo starań, aby nasze konto było bezpieczne. I to zdecydowanie cieszy. Jednak z drugiej strony jest mocno uciążliwe przy aktywacji, szczególnie że nikt na infolinii nie był w stanie jasno nakreślić mi rozwiązania problemu. Do tego PKO BP jest mi winny 5 złotych 🙂 Po odłączeniu karty SIM od zegarka i po pomyślnej aktywacji IKO wypadało włączyć ponownie e-SIM w zegarku, a tu dochodzi opłata aktywacyjna Orange wynosząca 5 zł. Osobiście wierzę, że ten problem autoryzacji zostanie naprawiony, a tym czasem… ufam, że ta porada kiedyś się Wam przyda. Dodatkowa karta SIM w Apple Watch potrafi namieszać więc pierwsze co powinniście zrobić w podobnych sytuacjach to wyłączyć kartę w zegarku.

Oficjalna strona IKO PKO BP- iko.pkobp.pl

Przemysław Marczyński

Współautor książki "macOS. Proste Poradniki" - www.prosteporadniki.pl. O technologii pisze od ponad 15 lat. Tworzył podcasty o Apple.
Komentarze (17)
L

17 komentarzy

  1. delightmars

    A nie łatwiej było wyłączyć  Watch? Jakby był wyłączony to by smsa nie odczytał

    • Przemysław Marczyński

      Nie sądzę, że to by pomogło. Najważniejsza była informacja o aktywnej karcie.Zegarek rozłączałem od telefonu i to nic nie dało.

  2. Cyberek

    Przemku, rozumiem pośpiech przy publikacji newsa, ale na litość Boską pilnujcie się trochę wzajemnie w redakcji z takimi lapsusami „Jednego jest oczywiste”. Jaromir też dziś rano pojechał „Pomimo że słowa Jobsa nadal powstają aktualne”.
    Cenię Was za poziom merytoryczny, z przyjemnością czytam Was codziennie rano przy kawie natomiast takie jak powyżej cytowane wpadki trochę mi psują ten pozytywny obraz.

  3. Mirami

    Witam,. też mam problem z aktywacją konta po zainstalizowaniu aplikacji IKO. PKO jest bezradne i tłumaczą, że to wina ustawień telefonu, bo nie dostają ode mnie wiadomości po weryfikacji numeru telefonu. Jestem na skraju wytrzymałości….. POMÓŻCIE !!!!!! Status konta nadal pasywny. Dodam, że telefon ma dual SIM, ale ja mam tylko jedną kartę SIM i nigdy nie używałam innej (tel. to huawei mate 20 lite). Po przełożeniu SIM do innego tel aktywacja się powodzi, wygląda na to, że to rzeczywiście wina ustawień.
    Brakowało numeru centrum wiadomości – dodałam
    domyślna aplikacja dla wiadomości – wiadomości
    IKO ma dostęp do wszystkich uprawnień
    włączony odbiór wiadomości sieciowych i push

    Co jeszcze trzeba ustawić…?

  4. AndrzejRatownik

    Mam ten sam problem na Xiaomi mi 10. Udało się go rozwiązać??

    • Przemysław Marczyński

      Niestety. Problem nadal istnieje, a nie miałem żadnej zwrotnej informacji w tej sprawie.

  5. Problem z ipko

    Mam ten sam problem na mi 9 t pro

  6. Ewa

    Przemku, a czy na stronie iPKO widziałeś zegarek, jako urządzenie główne? Mam ten sam problem, nie mogę aktywować aplikacji na iPhone 8, pomimo odinstalowania i ponownej instalacji aplikacji, jak również usunięcia jej przez stronę iPKO. Urządzenie dalej widnieje jako dodatkowe. Jest to jedyne urządzenie, które wg strony internetowej ma zainstalowaną aplikację iPKO.

    • Przemysław Marczyński

      Ja usuwałem wszystko ze strony. Rozłączyłem zegarek. Wówczas aktywowałem program i potem znów dodałem zegarek. Niestety iPKO nie pociągnęło tego tematu ze mną. Ufam, że pracują nad tym. Jednak podobnie jak Orange gdzie mam problem z przekierowaniem połączeń w telefonie z zegarkiem może to potrwać dłuższą chwilę.

  7. Problem z ipko

    Witam rozwiązałem problem okazało się że aplikacja do SMS w nowym telefonie blokowała w jakiś sposób iPKO które nie mogło wysłać kodu aktywacji . Wystarczyło ściągnąć nową aplikację ze sklepu do SMS obojętnie jaką byle była nadrzędna .

    • IkoISO

      Jaka aplikacja będzie działała ?
      Mam ten sam problem, bank nic nie robi…

  8. szakal21

    12 TEL NA INFOLINIE + ZGŁOSZENIE REKLAMACJI I ZERO POMOCY. NIE WYSYŁAŁ MI SIĘ SMS W CZASIE AKTYWACJI I RÓWNIEŻ W IPKO w zakładce iko urządzenie widniało jak dodatkowe. ROZŁĄCZYŁEM ZEGAREK Z TEL. NIE DAŁO EFEKTU. ZADZIAŁAŁO GDY ZMIENIŁEM APKE OBSŁUGUJĄCĄ SMSY Z ORYGINALNEJ SAMSUNGA NA WIADOMOŚCI OD GOOGLE. SMS SIĘ WYGENEROWAŁ I RESZTA POSZŁA JAK PO MAŚLE. POWODZENIA

    • Sylwia

      Nowa aplikacja do wysyłania wiadomości jest kluczem. Proszę ściągnąć i ustawić jako domyślną.

  9. bb07

    Na iOS wystarczy wyłączyć iMessage na chwilkę i wszystko działa 🙂

  10. Monia2603

    Mam Xiaomi Redmi 8t. IKO nie działa. Numer telefonu jest pasywny, byłam w PKO, złożyłam już kilka reklamacji. Nic nie pomogli. Zrobiłam wszystko co napisane powyżej. Zmieniłam aplikacje SMS. Dalej nie działa. Do czerwca 2021 aplikacja działała. Nie dochodzi do mnie PIN, aby dokończyć aktywację IKO. Proszę o pomoc.

  11. szymon

    Pko twierdzi, że aplikacja nie działa na telefonach z kartą e-sim . Tylko fizyczna karta pozwala aktywować aplikację.