^
Gniazdko IKEA

Gniazdko IKEA TRÅDFRI już dostępne w Polsce

Jaromir Kopp

16 listopada 2018

Oczekiwany od kilku miesięcy kolejny element systemu inteligentnego (już nie tylko) oświetlenia pojawił się w polskich sklepach tej sieci. Gniazdko IKEA TRÅDFRI jest dostępne w niektórych centrach Ikea w polskich miastach.

Gniazdko IKEA TRÅDFRI z lub bez pilota

Potwierdziły się podawane przez nas wcześniej polskie ceny tego nowego urządzenia. Zestaw z włącznikiem (pilotem) kosztuje 59,99 zł, samo gniazdko dziesięć złotych mniej, czyli 49,99 zł.
Na razie samego pilota od gniazdek nie można kupić luzem, a szkoda, bo wygląda na to, że mogłoby sterować również innymi elementami oświetlenia. Oczywiście posiada tylko funkcję „włącz – wyłącz” bez ściemniania.
Samo gniazdko może współpracować z innymi pilotami systemu TRÅDFRI w tym również z czujnikiem ruchu.
Niestety wygląda na to, że potwierdziła się również informacja o braku zgodności z HomeKit. Ma ona zostać wprowadzona w nieznanym terminie za pomocą aktualizacji oprogramowania. Obecnie aby sterować z iPhone’a lub iPada musimy użyć aplikacji Ikea TRÅDFRI.
Gniazdo nie można zamówić przez internet, ale można sprawdzić dostępność w lokalnych centrach Ikea.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (5)
L

5 komentarzy

  1. Olek

    Wszystko fajnie, tylko żeby jeszcze to TRADFRI działało. Rok temu zakupiłem cały zestaw żarówek, czujników, etc. za prawie 2 tys. pln chcąc zautomatyzować całkowicie dom i przeklinam każdego dnia, ze nie zdecydowałem się na Philips Hue. To całe TRADFRI po prostu nie działa. Czasami podziała 2 godz., czasami 2 dni a potem bramka staje się niedostępna, sterowanie HomeKit też wtedy przestaje działać .. i jedyny sposób to restart. Już nie mówiąc o sytuacji, kiedy mam poustawianą automatykę typu „gdy wracam do domu zapal lampki na ścieżce i na tarasie” – a tutaj nic nie działa. Mój poziom frustracji sięga wtedy zenitu (podobne uczucie miałem gdy na chwilę przsiadłem się z Mac OS na Windows … i gdy ciągle coś nie działało chciałem dosłownie wyrzucić komputer przez okno). Wolę już zapłacić więcej ale mieć naprawdę dobrze działający produkt. Niestety skusiła mnie cena i … jak mi się wydawało dosyć sprawdzona marka IKEA, która kompletne nie ma pojęcia o produkcji sprzętu elektronicznego. Nawet nie mają za bardzo supportu – niby jest jakaś obsługa klienta i na meblach to moze się znają, ale poziom wiedzy dotyczącej elektroniki w porównaniu z supportem Philips to przepaść. Stanowczo odradzam.

    • Jaromir Kopp

      Nie mam aż tylu urządzeń od Ikei, ale przez ponad rok lata moja bramka może z 4 razy straciła łączność, ale przynajmniej dwa razy jej w tym pomogłem.
      Nie musiałem też konfigurować od nowa.
      Więcej narzekam na trochę kiepskie wykonanie „pikotów”. Jedynie czujnik ruchu nie budzi zastrzeżeń.
      Nie sądzę aby to był problem z ilością urządzeń (mam 5 żarówek dwa piloty i czujnik ruchu), bo to nie powinno mieć wpływu na rozłączanie bramki z sieci.
      Ustawiłem u siebie, dal niej stały numer IP przyznawany po MAC (router nadaje), bo to u mnie normalna praktyka. W zasadzie nie używam aplikacji Tradfri, tylko co jakiś czas sprawdzam dostępność uaktualnień.

  2. olo

    Ciekawe czy można podpiąć dwa piloty , aby sterować jednym gniazdkiem z różnych części domu

    • Jaromir Kopp

      Z mojego doświadczenia z żarówkami Ikea wynika, że nie.

  3. Bartek

    Można