Nie tak dawno, bo 20 lipca 2018 Autodesk ogłosił, że kończy wsparcie dla macOS w aplikacjach Alias i VRED. Dodatkowo poinformował, że ma to wyjść użytkownikom wspomnianych programów „na dobre”. Zaczynam wątpić, czy Autodesk zna znaczenie słowa „deprecation”?
W informatyce „przestarzale” (wycofanie) oznacza, że chociaż coś jest dostępne lub dozwolone, nie jest zalecane. Termin może być używany z niemal każdym elementem IT, w tym z oprogramowaniem, sprzętem, metodami, modelami i praktykami. Elementy oznaczone jako „przestarzale” mogą i zazwyczaj są wycofywane z użycia, ale znacznie później, często kilka wersji (czytaj lat) po pierwszym ostrzeżeniu.
Obecnie Apple bardzo promuje i to z dobrym skutkiem własne API grafiki 2D i 3D. Nazywa się ono Metal i obecnie jest w wersji 2. To spójne rozwiązanie dla macOS i iOS zostało zaadoptowane przez wielu producentów gier i silników graficznych.
Tak brzmi początek komunikatu z 20 lipca:
Co się dzieje z obsługą Mac dla Autodesk Alias i VRED?
Po 13 lipca 2018 r. Autodesk nie będzie już dostarczać wersji dla macOS programów Alias i VRED, począwszy od wersji 19.1.
Poprzednie wersje Alias (2019.0 i wcześniejsze) mogą nadal działać w systemach High Sierra lub wcześniejszych. Gdy Apple wypuści Mojave, żadna wersja VRED nie zostanie uruchomiona w tym systemie operacyjnym z powodu wycofania (deprecation przyp. red.) OpenGL.
Dalej czytamy, że dzięki porzuceniu wersji dla macOS, programiści będą migli skupić się na dostarczaniu lepszych wersji aplikacji.
Trudno o głupszą wymówkę.
Co podało Apple w sprawie „przestarzałości” OpenGL? To, że aplikacje używające OpenGL i OpenCL nadal będą w macOS 10.14 działać, jednak programistom zaleca się szybkie zaadoptowanie środowiska Metal.
Z doświadczenia wiem, że Apple potrafi „przestarzałe” API utrzymywać w systemach przez lata, nawet przez 10 lat. W przypadku kodu 32-bitowego w macOS deweloperzy dostali „ostatnie” ostrzeżenie ponad rok temu. Już kilka lat wcześniej Apple zalecał tworzenie aplikacji w wersjach 64-bitowych. Pomimo ostrzeżeń, kod 32-bitowy nadal działa nawet w macOS 10.14 Mojave. Można przypuszczać, że OpenGL zniknie z macOS nie wcześniej niż za 2 lata. To sporo czasu.
Pomimo wymagania przez obecne wersje aplikacji od Adobe, OpenGL 2.0, to firma nie dąsa się na zapowiedzi Apple. Wręcz przeciwnie. Wykorzysta okazję, aby zacząć przenosić swoje profesjonalne aplikacje w tym Photoshop na iOS.
Czy Autodesk zablokuje Mojave? Czytając komunikat, można odnieść wrażenie, że taki mają zamiar. Przecież OpenGL nadal będzie dostępne w systemie. Chyba, że w tej dużej firmie z tradycjami, inaczej rozumieją znaczenie słowa „deprecation” i nikt nie raczył wejść na stronę Apple dla deweloperów, aby sprawdzić, co z tym OpenGL będzie się działo. Wstyd!
Zdjęcie tytułowe: forum Autodesk
Źródło: appleinsider.com
Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…
Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…
Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…
Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…
Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…
Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.