Wybierz Strona

iPad i Photoshop? Adobe dostrzegło potencjał iPada

iPad i Photoshop? Adobe dostrzegło potencjał iPada

  • 6
  • 14.07.2018
Jaromir Kopp

Wygląda na to, że Adobe w końcu zaczęło dostrzegać zagrożenie ze strony tak zwanych „Photoshop killerów” i nie chce oddać bez walki coraz bardziej lukratywnego rynku iPadów. Jeżeli Affinity i Pixelmator Team potrafią zrobić profesjonalne programy do grafiki rastrowej działające na iPadzie to dlaczego Adobe miałoby sobie nie poradzić?

iPad i Photoshop

Odkąd Adobe zrobił Photoshopa i inne swoje „flagowce” na Windows, to w programach zapanował bałagan. Nie tylko Flash był źle napisany przez leniwych programistów (cytując Jobsa). Nie zaglądałem w najnowsze pakiety programów od Adobe, ale podejrzewam, że nadal roi się w nich od „dynamicznych bibliotek” i podobnych rozwiązań nie zawsze spójnych z zasadami dobrego programowania dla macOS.
Jeżeli wierzyć doniesioną Bloomberga w znacznej mierze potwierdzonym przez Scotta Belsky’ego z Adobe, jest szansa, że w przyszłym roku zobaczymy pełną wersję Photoshopa na iPada. Zapowiedź ponoć może się odbyć w październiku na konferencji Max. Jak w pierwszym akapicie wspomniałem, dlaczego jak inni potrafią to Adobe ma sobie nie dać rady? Parametry iPadów Pro przewyższają wymagania minimalne i zbliżają się do „zalecanych” co do ilości pamięci RAM, wydajności procesora oraz możliwości graficznych.
OpenGL przestażały

Dlaczego to dobra wiadomość dla macOS?

Adobe w Photoshopie wymaga i używa OpenGL 2.0. Jest to już dość archaiczny język grafiki. Apple w najnowszych obecnie testowanych systemach (macOS 10.14, iOS 12 i reszcie) oznacza go jako „przestarzały” i choć jeszcze jakiś czas będzie wspierany, to nie należy wiązać z nim nadziei na dłużej. Należy skoncentrować się na architekturze Metal.
Być może również ta decyzja Apple miała wpływ na plany Adobe. Firma nadal nie może pozwolić sobie na porzucenie macOS. Jeżeli już musi przygotować się na zmiany (brak OpenGL), to dlaczego nie wyciągnąć z tego dodatkowych dochodów i spróbować odzyskać platformę iOS, która jak widać, innym przynosi ogromne zyski? Metal na macOS i iOS jest niemal identyczny i to jest wielkim atutem w tej sytuacji. Choć w niektórych testach Metal wypada gorzej niż OpenGL, to szybko może zyskać przewagę, a już obecnie znacznie ułatwia zastosowanie eGPU.
Podejrzewam, że Photoshop jako najbardziej „tabletowe” z narzędzi Adobe będzie jedynie początkiem i wszystkie flagowce tej firmy doczekają się pełnych wersji na „duży” iOS.
Zatem witamy w erze „post PC”!

O autorze

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii, wyczulony na potrzeby osób niepełnosprawnych i starszych. Tworzy w języku Swift aplikacje na platformy macOS, iOS, tvOS oraz systemy bazodanowe FileMaker. Prowadzi zajęcia z programowania dla dzieci i młodzieży. Autor książki o serwerach NAS „Mój QNAP”. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

6 komentarzy

  1. ita

    „dlaczego jak inni potrafią to Adobe ma sobie nie dać rady?„
    Bo to Adobe? Będę kosmicznie mile zaskoczony, jeśli uda im się zrobić pełnowartościowego Photoshopa na iPada.

    Odpowiedz
  2. Grupa Tense

    A dlaczego miałoby im się nie udać ? Mac i photoshop to połączenie całkiem fajne 😉 Więc wydaje mi się, że i w przypadku ipada to się sprawdzi, bo dlaczego by nie ? Skoro na urządzenia z androidem jest 😉 A może nawet Apple i Addobe powinni stworzyć jakieś fajne partnerstwo na takiej zasadzie: https://www.grupa-tense.pl/blog/program-partnerski-wspolpraca-miedzy-firmami-po-prostu-sie-oplaca/ dzięki temu obie firmy by sporo skorzystały na tym 🙂
    W większości firm obrabiających fot/vid sprzęt to właśnie mac a oprogramowanie to od firmy Addobe 😉

    Odpowiedz
  3. Marcin

    Interesujące jednak… czy aby na pewno wygodne? 😉

    Odpowiedz
  4. PaweL

    Niestety czasami pomysły są zbyt wybujałe i przereklamowane i koniec końców niewiele kto korzysta z takich rozwiązań

    Odpowiedz
  5. KAMPANIE SEO

    Teraz pytanie, czy użytkownicy tabletów to osoby, które poszukują takich (płatnych) narzędzi i będą mieli zamiar je subskrybować. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że popyt jest zbyt niski, aby narzędzie mogło się zwrócić. Pewnie zdają sobie z tego sprawę i narzędzie (jak dojdzie do jego powstania) będzie tworzone przez ,,leniwych programistów (cytując Jobsa)”

    Odpowiedz
    • Jaromir Kopp

      Użytkownikami iPadów są często bardzo kreatywne osoby. Gdybyś znał rynek, to zauważyłbyś, jak popularne są płatne programy graficzne typy Pixelmator Pro, Art Studio, czy Afinity. Adobe wręcz „przegapiło” odpowiedni moment, ale mogą to nadrobić.

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poradnik do macOS

Zapisz się

i otrzymuj darmowy magazyn

Witaj w gronie czytelników. Dziękujemy!