To wspaniała wiadomość nie tylko dla deweloperów tworzących gry i programy z grafiką 3D, ale również, a może przede wszystkim dla graczy i użytkowników. Vulkan, API do grafiki 3D doczekało się wersji dla macOS oraz iOS!
Vulkan jest to API niskopoziomowe, działające na wielu platformach. Służy do tworzenia grafiki 3D w grach i programach wykorzystujących animacje w tym AR i VR. Opracowane zostało przez Khronos Group. W uproszczeniu to taki znacznie nowocześniejszy odpowiednik OpenGL.
Do wczoraj Vulkan był dostępny na systemy: Windows 7, Windows 8, Windows 10, GNU/Linux, Tizen i Android. Jednak jednym z najczęstszych postulatów kierowanych przez wydawców i programistów do Khronos Group było udostępnienie API Vulkan dla iOS i macOS. Prośby zostały wysłuchane.
Od dziś Vulkan jest natywnie i za darmo oraz bez opłat licencyjnych dostępny na macOS i iOS. To nie koniec. Khronos Group razem z partnerami Valve, LunarG i The Brenwill Workshop udostępniły narzędzia do tworzenia i testowania aplikacji zgodnych ze środowiskiem graficznym Vulkan na macOS. Używając komputerów Apple, będzie można tworzyć aplikacje zgodne z Vulkan na inne platformy.
Dla graczy i użytkowników najważniejsza jest jednak informacja, że Vulkan pozwoli na przeniesienie gier z innych platform na macOS oraz iOS bez konieczności zmian w kodzie graficznym. Również nowe produkcje, które są coraz chętniej tworzone z użyciem API Vulkan, powinny się równolegle ukazywać na nasz platformy. Deweloperzy będą musieli zadbać jedynie o specyficzny dla macOS i iOS kod interfejsu użytkownika oraz inne „drobiazgi” niezwiązane z silnikiem graficznym.
Khronos Group chwali się, że aplikacje oparte na Vulkan są nawet o 50% szybsze od tych działających w standardzie OpenGL podczas testów z macOS i iOS.
Bardzo ważną cechą jest oparcie API Vulkan na natywnym, applowskim środowisku Metal. Jak podaje prezes Khronos Group, Neil Trevett, grupa robocza w Khronos przeanalizowała i zdefiniowała podzbiór funkcji Vulkan, który można bezpośrednio zamapować do interfejsu Apple Metal. Co ciekawe, tylko niewielki procent funkcji Vulkan nie może zostać bezpośrednio zamapowany do Apple Matal i wymagają dodatkowego, niewielkiego nakładu pracy procesorów.
Oparcie środowiska Vulkan na API Metal jest bardzo dobrym znakiem, zwłaszcza uwzględniając osiągnięte wyniki wydajności przewyższające inne rozwiązania.
Więcej informacji o Vulkan znajdziecie w komunikacie prasowym oraz w bardzo interesującym wywiadzie z prezesem Khronos Group (po angielsku).
Listę gier opartych o Vulkan znajdziecie w Wikipedii.
Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…
Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…
Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…
Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…
Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…
Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.