Wybierz Strona

Vulkan, API do grafiki 3D od dziś dostępny dla macOS i iOS!

Vulkan, API do grafiki 3D od dziś dostępny dla macOS i iOS!

  • 0
  • 26.02.2018
Jaromir Kopp

To wspaniała wiadomość nie tylko dla deweloperów tworzących gry i programy z grafiką 3D, ale również, a może przede wszystkim dla graczy i użytkowników. Vulkan, API do grafiki 3D doczekało się wersji dla macOS oraz iOS!

Vulkan zamiast OpenGL i DirectX

Vulkan jest to API niskopoziomowe, działające na wielu platformach. Służy do tworzenia grafiki 3D w grach i programach wykorzystujących animacje w tym AR i VR. Opracowane zostało przez Khronos Group. W uproszczeniu to taki znacznie nowocześniejszy odpowiednik OpenGL.
Do wczoraj Vulkan był dostępny na systemy: Windows 7, Windows 8, Windows 10, GNU/Linux, Tizen i Android. Jednak jednym z najczęstszych postulatów kierowanych przez wydawców i programistów do Khronos Group było udostępnienie API Vulkan dla iOS i macOS. Prośby zostały wysłuchane.
Od dziś Vulkan jest natywnie i za darmo oraz bez opłat licencyjnych dostępny na macOS i iOS. To nie koniec. Khronos Group razem z partnerami Valve, LunarG i The Brenwill Workshop udostępniły narzędzia do tworzenia i testowania aplikacji zgodnych ze środowiskiem graficznym Vulkan na macOS. Używając komputerów Apple, będzie można tworzyć aplikacje zgodne z Vulkan na inne platformy.
Vulkan, API do grafiki 3D dostępne na macOS i iOS
Dla graczy i użytkowników najważniejsza jest jednak informacja, że Vulkan pozwoli na przeniesienie gier z innych platform na macOS oraz iOS bez konieczności zmian w kodzie graficznym. Również nowe produkcje, które są coraz chętniej tworzone z użyciem API Vulkan, powinny się równolegle ukazywać na nasz platformy. Deweloperzy będą musieli zadbać jedynie o specyficzny dla macOS i iOS kod interfejsu użytkownika oraz inne „drobiazgi” niezwiązane z silnikiem graficznym.

Czy to dobre jest?

Khronos Group chwali się, że aplikacje oparte na Vulkan są nawet o 50% szybsze od tych działających w standardzie OpenGL podczas testów z macOS i iOS.
Vulkan na macOS i iOS wydajność
Bardzo ważną cechą jest oparcie API Vulkan na natywnym, applowskim środowisku Metal. Jak podaje prezes Khronos Group, Neil Trevett, grupa robocza w Khronos przeanalizowała i zdefiniowała podzbiór funkcji Vulkan, który można bezpośrednio zamapować do interfejsu Apple Metal. Co ciekawe, tylko niewielki procent funkcji Vulkan nie może zostać bezpośrednio zamapowany do Apple Matal i wymagają dodatkowego, niewielkiego nakładu pracy procesorów.
Oparcie środowiska Vulkan na API Metal jest bardzo dobrym znakiem, zwłaszcza uwzględniając osiągnięte wyniki wydajności przewyższające inne rozwiązania.
Więcej informacji o Vulkan znajdziecie w komunikacie prasowym oraz w bardzo interesującym wywiadzie z prezesem Khronos Group (po angielsku).
Listę gier opartych o Vulkan znajdziecie w Wikipedii.
 

O autorze

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii, wyczulony na potrzeby osób niepełnosprawnych i starszych. Tworzy w języku Swift aplikacje na platformy macOS, iOS, tvOS oraz systemy bazodanowe FileMaker. Prowadzi zajęcia z programowania dla dzieci i młodzieży. Autor książki o serwerach NAS „Mój QNAP”. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się

i otrzymuj darmowy magazyn

Witaj w gronie czytelników. Dziękujemy!