Premiera iOS 11 już za nami, a wraz z nią, mała ale oczekiwana nowość – od teraz członkowie rodziny jeśli tylko są w chmurze rodzinnej mogą wreszcie współdzielić miejsce w ramach jednego planu taryfowego i trochę zaoszczędzić o czym napisał już Jaromir Kopp. Mimo iż nie ma żadnego powodu, by ta funkcja nie działała na starszych systemach operacyjnych (bo w końcu dzieje się to wszystko po stronie serwera) Apple jak zawsze z chciwości zdecydował iż by z niej korzystać należy mieć iOS 11 lub MacOS High Sierra.
Denerwuje mnie takie podejście bo wizja Tima Cooka, by użytkownicy byli zawsze „latest and gratest” z nowinkami, po prostu rozmija się z realiami. Nie każdy telefon będzie dobrze funkcjonował z najnowszym iOS, bywa też że nasz model nie dostaje już wsparcia i systemu. Czy w związku z tym członków rodziny będziemy dzielić na tych prawilnych i upośledzonych? Otóż nie. Okazuje się bowiem iż wspomniana usługa z powodzeniem zadziała na starszych iOS z jednym małym ale – właściciel chmury rodzinnej/jeden z rodziców musi zainicjować współdzielenie na iOS11 lub MacOS High Sierra. Ja w tym celu skorzystałem z maszyny wirtualnej udostępnionej mi przez Remka Rychlewskiego jako laboratorium za co serdecznie dziękuję. Postępowanie wygląda następująco:
- Wchodzimy w preferencje systemowe ->iCloud->Manage Family
- Wybieramy zakładkę My Apps and Services->iCloud Storage
- Klikamy Start Sharing
Po stronie właściciela wygląda to tak:
Po stronie klienta w iOS automagicznie pojawi nam się odpowiednia opcja. Ciekawe że początkowo system podał dostępność miejsca w starym planie (L) dopiero potem po odświeżeniu pokazuje już poprawnie(P).Należy dodać że korzystanie z planu rodzinnego dla członków jest dobrowolne – każdy może wybrać że będzie sobie płacił oddzielnie bo np „kto bogatemu zabroni” 🙂
Aha,ponieważ nie posiadam takiej wiary jak Jaromir, normą jest u mnie to iż informacja podawana przez Apple o ilości zajętego miejsca najczęściej się nie zgadza. A do tego chwilę trwało zanim zorientowałem się iż pod chmurką z opisem „Family Usage” nie jest podawana całkowita zajętość miejsca a miejsce zajmowane przez całą rodzinę z wyjątkiem CIEBIE.
Czy włączenie iCloud Family umożliwia utworzenie więcej niż 100 udostępnionych albumów w aplikacji zdjęcia?
Nigdy nie doszedłem do tego. Mam moze z sześć.
Co z ludźmi, którzy mają już swoje dyski iCloud i przenosimy ich do swojego iCloud Drive? Ich dane kopiują się na nasz dysk, czy widzą go jako dodatkową przestrzeń? Jak to wygląda?
Nie o to mi chodziło. Kopiuje w sensie ze ich zawartość jest kopiowana z ich indywidualnego konta do rodzinnego
Nic nie jest kopiowane. To raczej po stronie serwera inaczej jest zarządzane miejsce.
To nie dysk twardy, że coś jest kopiowane… są tam gdzie były, jedynie Apple przestrzeń zajętą inaczej rozlicza. Nic się nie sumuje, miałeś płatny, to przestajesz płacić.