^
iCloud Drive w rodzinie

iCloud Drive w rodzinie, jak oszczędzać, jak uruchomić

Jaromir Kopp

22 września 2017

iCloud Drive w rodzinie, to długo wyczekiwana nowość, z której od niedawna możemy korzystać, gdy używamy chmury rodzinnej.

Chmura rodzinna

Jeżeli nie używacie jeszcze chmury rodzinnej, to krótko zaanonsuję. Dzięki tej usłudze można dzielić zakupione aplikacje i używać planu rodzinnego Apple Music z sześcioma osobami. Dodatkowo sprawować nadzór nad zakupami dzieci, dzielić kalendarze, zdjęcia i inne usługi, jak Położenie (to wszystko za zgodą oczywiście, którą można w każdej chwili wycofać). Jedyna wada to ta, że wszystkie płatności z kont podłączonych do chmury odbywają się za pomocą karty „organizatora”, ale łatwo jest nad tym zapanować. Jest to opłacalne. Chmura rodzinna w przypadku Apple Music „zwraca się” się już przy dwóch osobach, a zakupione aplikacje (jeżeli deweloper nie zablokował tej funkcji, co jest wyjątkowo rzadkim przypadkiem) można używać na wszystkich kontach rodzinnych bez ograniczeń.

iCloud Drive w rodzinie

Do niedawna każdy z „domowników” w chmurze rodzinnej używał własnego pakietu iCloud. Gdy przestawał mieścić się w darmowych 5 GB, to musiał wykupić „osobisty” pakiet np. 50 GB opłacany z karty zarządcy chmury rodzinnej. Teraz może skorzystać w pojemności głównego konta „rodzinnego”.

iCloud Drive w rodzinie ograniczenia i zasady

Z rodziną można współdzielić tylko pakiety 200 GB i 2 TB. Pakiet 50 GB nie może być współdzielony. Pod pojęciem „współdzielone” rozumiemy tylko przestrzeń. Dane użytkowników są odseparowane i nieosiągalne (poza świadomym udostępnieniem wybranych plików – nowość w iOS 11 i macOS 10.13 HS).
Jeżeli zaczynamy udostępnianie swojej przestrzeni innym członkom rodziny, to gdy mają oni darmowy pakiet 5 GB, zostaną automatycznie podłączeni do naszej „objętości”, jeżeli mają własne, płatne pakiety będą mogli dokonać wyboru.
W podobny sposób możemy uruchomić i kontrolować dzielenie pakietu w macOS 10.13 High Sierra.
UWAGA! Kolega Tomasz słusznie w komentarzu zaznaczył, że tylko „głowa rodziny” mus mieć któryś z najnowszych systemów, aby włączyć dzielenie przestrzeni dyskowej. Pozostali domownicy mogą mieć iOS 10, czy macOS 10.12.

Opłacalność

Minimalny pakiet, jaki możemy dzielić to 200 GB w cenie 12 zł miesięcznie. Jak łatwo policzyć już przy trzech osobach, które nie mieszczą się w 5 GB, jest to opłacalne i pozostaje jeszcze 50 GB bonusu.
Przeskok na 2 TB jest już trudniejszy. W mojej sytuacji, gdy dwie osoby mają swoje pakiety po 50 GB, a ja 200 GB, z czego zajęte już 140 GB przejście na wspólne 2 TB wiąże się z dodatkowymi 20 złotymi miesięcznie (40 – 12 – 2 x 4), ale dostajemy ponad 1,5 TB miejsca ekstra. Gdy zacznie być mi za ciasno w 200 GB i porządki w zdjęciach nie pomogą, to przejście na wspólne dzielenie 2 TB będzie rozsądnym rozwiązaniem.

Jak się to robi?

iCloud Drive w rodzinie - ustawienia
Zakładając, że mamy już „chmurę rodzinną” (opis konfiguracji znajdziecie na stronie Apple) i oczywiście iOS 11, wystarczy, że „zarządca” wejdzie w: Ustawienia -> Apple ID, iCloud… (na samej górze) -> Chmura rodzinna -> Miejsce dyskowe iCloud. Tam można włączyć bądź wyłączyć dzielenie przestrzeni i podejrzeć kto ile miejsca zajmuje.
Jak pisałem wcześniej, członkowie rodziny z własnymi płatnymi pakietami mogą dokonać wyboru. W każdej chwili mogą też zrezygnować z powierzchni wspólnej i wykupić własny pakiet. Może to być konieczne i opłacalne, gdy np. zacznie brakować miejsca w 200 GB, a któryś z domowników zmieści się w 50 GB.
iCloud Drive w rodzinie - przyłączanie
Niestety nie udało mi się sprawdzić, choć próbowałem, czego dowody są na załączonych zdjęciach, czy po podłączeniu członka rodziny do wspólnego pakietu jego subskrypcja będzie automatycznie anulowana, czy trzeba to zrobić ręcznie – chętnie skorzystam z Waszej pomocy i proszę o komentarze. Interesujące jest również to, że choć wg obliczeń mój Tata mógłby się zmieścić w moim pakiecie (teoretycznie powinno zostać 10 GB miejsca wolnego), to Apple „zadecydował”, że to zbyt mało.
Dziękuję Tacie, za pomoc przy pisaniu tego artykułu!
iCloud Drive w rodzinie - opis Apple

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (20)
L

20 komentarzy

  1. Behinder

    Strasznie słabo że wymaga to iOS 11 skoro iCloud to sprawa serwerowa

    • Jaromir Kopp „MacWyznawca”

      Obsługa nie do końca. Jak włączysz na danym koncie z iOS11 to i na starszych powinno zadziałać
      Sprawdzałeś?

      • Tomasz Gasecki

        glowa rodziny musi mieć ios11, reszta moze byc na 10 🙂

  2. ariel

    U mnie po podłączeniu członków, którzy mieli pakiety 50GB nic się nie wydarzyło. Dalej płace ich abonamenty myśląc ze przełączy ich automatycznie. Natomiast członek rodziny który miał podstawowe 5GB został podpięty z automatu. Z tego powodu głównie zainstalowałem betę wiec na nią zwalam winę. Dzięki za przypomnienie o tym.

    • Tomasz Gasecki

      jak mają swoje pakiety to nic się nie zmienia. muszą się przełączyć na rodzinny.

      • Behinder

        otóż to. to jest zawsze decyzja czlonkow rodziny nawet jak ich zaprosisz to tylko zapraszasz nie dolaczasz na sile 🙂

  3. art veges

    osoba która miała płatny pakiet 50 GB zobaczyła okienko z informacją, czy chce dołaczyć do chmury rodzinnej i otzryma zwrot kasy za własny abonament, czy chce dołaczyć do chmury rodzinnej i utrzymać dodatkowo swój poprzedni pakiet.

    • Behinder

      Tak. mojemu tacie zwróciło 1,33zł 🙂

  4. Espagnol

    Witam rozmówców. U mnie jest problem. Osoba, której wysyłam zaproszenie, po kliknięciu na link zostaję przekierowana na stronę www, gdzie wyświetla się komunikat o błędzie (502 Bad Gateway). Ktoś spotkał się z podobnym problemem?

      • Espagnol

        iPad Mini 4 pod 10. Próbowała również na kompie pod Sierą. W obydwu przypadkach wyskakuje ta sama informacja o błędzie.

        • Jaromir Kopp „MacWyznawca”

          Podejrzane… wygląda jak problem po stronie, Apple choć status usług u nich na stornie podaje wszystko na zielono.
          A z jakiego systemu wysyłasz?

          • Espagnol

            Z iOS 11. Tak to wygląda, jakby problem był po stronie Apple.

  5. sportpoz

    A co dzieje się z danymi użytkowników, którzy wcześniej mieli swoje dyski? Ich dane migrują się automatycznie do dysku rodzinnego, czy ręcznie muszą przenosić zawartości dysków? Ciekawi mnie też jak to później działa w drugą stronę – kiedy kogoś odłaczymy. Co dzieje się z jego danymi? Musi je ręcznie przekopiować czy co?

    • Behinder

      Masz jakieś nawyki windowsowe chyba 😛 Nic sie nie musi nigdzie przekopiowywać. Myslisz że jak ileś milionów ludzi kupi w iTunes Store jeden utwór to on jest trzymany w milionie kopii? To tylko pewien sposób organizacji i adresowania przestrzeni na „back-endzie”

      • sportpoz

        Przeczytaj komentarz wyżej. Kolega Grzegorz Tyburski jaśniej wyraził się na temat tego, co i ja miałem na myśli…

  6. Grzegorz Tyburski

    Ja mam pytanie techniczne i opiszę je łopatologicznie żeby nie było wątpliwości – czy jeżeli moja żona mając pakiet 50GB przełączy się na chmurę rodzinną żeby otrzymać ode mnie przydział miejsca i jednocześnie zrezygnuje ze swojego planu 50GB gdzie zajęte ma ok 20GB to czy te dane (głównie zdjęcia i filmy) przeniosą się same na miejsce w chmurze rodzinnej? Czy potrzebna jest jakaś interakcja z jej strony? I drugie pytanie – czy jeżeli uznamy że moja żona ma za jakiś czas wrócić na swój własny, oddzielny pakiet to czy jak odłączę ją od mojej chmury rodzinnej a ona wykupi własny pakiet to dane z chmury rodzinnej zostaną automatycznie przeniesione na indywidualną?

    • sportpoz

      Podpinam się pod pytanie. Interesuje mnie dokładnie to samo…

      • Paweł

        Witam
        Czy ktoś odpowiedział na to pytanie? Mam teraz dokładnie taki case i nie wiem czy dane siostry po odłączeniu od chmury nie pójdą w p…

        • Tomek

          to samo. czy mamy odpowiedźna te kwestię?