iCloud Drive w rodzinie, to długo wyczekiwana nowość, z której od niedawna możemy korzystać, gdy używamy chmury rodzinnej.
Chmura rodzinna
Jeżeli nie używacie jeszcze chmury rodzinnej, to krótko zaanonsuję. Dzięki tej usłudze można dzielić zakupione aplikacje i używać planu rodzinnego Apple Music z sześcioma osobami. Dodatkowo sprawować nadzór nad zakupami dzieci, dzielić kalendarze, zdjęcia i inne usługi, jak Położenie (to wszystko za zgodą oczywiście, którą można w każdej chwili wycofać). Jedyna wada to ta, że wszystkie płatności z kont podłączonych do chmury odbywają się za pomocą karty „organizatora”, ale łatwo jest nad tym zapanować. Jest to opłacalne. Chmura rodzinna w przypadku Apple Music „zwraca się” się już przy dwóch osobach, a zakupione aplikacje (jeżeli deweloper nie zablokował tej funkcji, co jest wyjątkowo rzadkim przypadkiem) można używać na wszystkich kontach rodzinnych bez ograniczeń.
iCloud Drive w rodzinie
Do niedawna każdy z „domowników” w chmurze rodzinnej używał własnego pakietu iCloud. Gdy przestawał mieścić się w darmowych 5 GB, to musiał wykupić „osobisty” pakiet np. 50 GB opłacany z karty zarządcy chmury rodzinnej. Teraz może skorzystać w pojemności głównego konta „rodzinnego”.
iCloud Drive w rodzinie ograniczenia i zasady
Z rodziną można współdzielić tylko pakiety 200 GB i 2 TB. Pakiet 50 GB nie może być współdzielony. Pod pojęciem „współdzielone” rozumiemy tylko przestrzeń. Dane użytkowników są odseparowane i nieosiągalne (poza świadomym udostępnieniem wybranych plików – nowość w iOS 11 i macOS 10.13 HS).
Jeżeli zaczynamy udostępnianie swojej przestrzeni innym członkom rodziny, to gdy mają oni darmowy pakiet 5 GB, zostaną automatycznie podłączeni do naszej „objętości”, jeżeli mają własne, płatne pakiety będą mogli dokonać wyboru.
W podobny sposób możemy uruchomić i kontrolować dzielenie pakietu w macOS 10.13 High Sierra.
UWAGA! Kolega Tomasz słusznie w komentarzu zaznaczył, że tylko „głowa rodziny” mus mieć któryś z najnowszych systemów, aby włączyć dzielenie przestrzeni dyskowej. Pozostali domownicy mogą mieć iOS 10, czy macOS 10.12.
Opłacalność
Minimalny pakiet, jaki możemy dzielić to 200 GB w cenie 12 zł miesięcznie. Jak łatwo policzyć już przy trzech osobach, które nie mieszczą się w 5 GB, jest to opłacalne i pozostaje jeszcze 50 GB bonusu.
Przeskok na 2 TB jest już trudniejszy. W mojej sytuacji, gdy dwie osoby mają swoje pakiety po 50 GB, a ja 200 GB, z czego zajęte już 140 GB przejście na wspólne 2 TB wiąże się z dodatkowymi 20 złotymi miesięcznie (40 – 12 – 2 x 4), ale dostajemy ponad 1,5 TB miejsca ekstra. Gdy zacznie być mi za ciasno w 200 GB i porządki w zdjęciach nie pomogą, to przejście na wspólne dzielenie 2 TB będzie rozsądnym rozwiązaniem.
Jak się to robi?
Zakładając, że mamy już „chmurę rodzinną” (opis konfiguracji znajdziecie na stronie Apple) i oczywiście iOS 11, wystarczy, że „zarządca” wejdzie w: Ustawienia -> Apple ID, iCloud… (na samej górze) -> Chmura rodzinna -> Miejsce dyskowe iCloud. Tam można włączyć bądź wyłączyć dzielenie przestrzeni i podejrzeć kto ile miejsca zajmuje.
Jak pisałem wcześniej, członkowie rodziny z własnymi płatnymi pakietami mogą dokonać wyboru. W każdej chwili mogą też zrezygnować z powierzchni wspólnej i wykupić własny pakiet. Może to być konieczne i opłacalne, gdy np. zacznie brakować miejsca w 200 GB, a któryś z domowników zmieści się w 50 GB.
Niestety nie udało mi się sprawdzić, choć próbowałem, czego dowody są na załączonych zdjęciach, czy po podłączeniu członka rodziny do wspólnego pakietu jego subskrypcja będzie automatycznie anulowana, czy trzeba to zrobić ręcznie – chętnie skorzystam z Waszej pomocy i proszę o komentarze. Interesujące jest również to, że choć wg obliczeń mój Tata mógłby się zmieścić w moim pakiecie (teoretycznie powinno zostać 10 GB miejsca wolnego), to Apple „zadecydował”, że to zbyt mało.
Dziękuję Tacie, za pomoc przy pisaniu tego artykułu!
Strasznie słabo że wymaga to iOS 11 skoro iCloud to sprawa serwerowa
Obsługa nie do końca. Jak włączysz na danym koncie z iOS11 to i na starszych powinno zadziałać
Sprawdzałeś?
glowa rodziny musi mieć ios11, reszta moze byc na 10 🙂
U mnie po podłączeniu członków, którzy mieli pakiety 50GB nic się nie wydarzyło. Dalej płace ich abonamenty myśląc ze przełączy ich automatycznie. Natomiast członek rodziny który miał podstawowe 5GB został podpięty z automatu. Z tego powodu głównie zainstalowałem betę wiec na nią zwalam winę. Dzięki za przypomnienie o tym.
jak mają swoje pakiety to nic się nie zmienia. muszą się przełączyć na rodzinny.
otóż to. to jest zawsze decyzja czlonkow rodziny nawet jak ich zaprosisz to tylko zapraszasz nie dolaczasz na sile 🙂
osoba która miała płatny pakiet 50 GB zobaczyła okienko z informacją, czy chce dołaczyć do chmury rodzinnej i otzryma zwrot kasy za własny abonament, czy chce dołaczyć do chmury rodzinnej i utrzymać dodatkowo swój poprzedni pakiet.
Tak. mojemu tacie zwróciło 1,33zł 🙂
Witam rozmówców. U mnie jest problem. Osoba, której wysyłam zaproszenie, po kliknięciu na link zostaję przekierowana na stronę www, gdzie wyświetla się komunikat o błędzie (502 Bad Gateway). Ktoś spotkał się z podobnym problemem?
Na jakim urządzeniu „odbiera”?
iPad Mini 4 pod 10. Próbowała również na kompie pod Sierą. W obydwu przypadkach wyskakuje ta sama informacja o błędzie.
Podejrzane… wygląda jak problem po stronie, Apple choć status usług u nich na stornie podaje wszystko na zielono.
A z jakiego systemu wysyłasz?
Z iOS 11. Tak to wygląda, jakby problem był po stronie Apple.
A co dzieje się z danymi użytkowników, którzy wcześniej mieli swoje dyski? Ich dane migrują się automatycznie do dysku rodzinnego, czy ręcznie muszą przenosić zawartości dysków? Ciekawi mnie też jak to później działa w drugą stronę – kiedy kogoś odłaczymy. Co dzieje się z jego danymi? Musi je ręcznie przekopiować czy co?
Masz jakieś nawyki windowsowe chyba 😛 Nic sie nie musi nigdzie przekopiowywać. Myslisz że jak ileś milionów ludzi kupi w iTunes Store jeden utwór to on jest trzymany w milionie kopii? To tylko pewien sposób organizacji i adresowania przestrzeni na „back-endzie”
Przeczytaj komentarz wyżej. Kolega Grzegorz Tyburski jaśniej wyraził się na temat tego, co i ja miałem na myśli…
Ja mam pytanie techniczne i opiszę je łopatologicznie żeby nie było wątpliwości – czy jeżeli moja żona mając pakiet 50GB przełączy się na chmurę rodzinną żeby otrzymać ode mnie przydział miejsca i jednocześnie zrezygnuje ze swojego planu 50GB gdzie zajęte ma ok 20GB to czy te dane (głównie zdjęcia i filmy) przeniosą się same na miejsce w chmurze rodzinnej? Czy potrzebna jest jakaś interakcja z jej strony? I drugie pytanie – czy jeżeli uznamy że moja żona ma za jakiś czas wrócić na swój własny, oddzielny pakiet to czy jak odłączę ją od mojej chmury rodzinnej a ona wykupi własny pakiet to dane z chmury rodzinnej zostaną automatycznie przeniesione na indywidualną?
Podpinam się pod pytanie. Interesuje mnie dokładnie to samo…
Witam
Czy ktoś odpowiedział na to pytanie? Mam teraz dokładnie taki case i nie wiem czy dane siostry po odłączeniu od chmury nie pójdą w p…
to samo. czy mamy odpowiedźna te kwestię?