Korespondencja elektroniczna skutecznie wypiera tradycyjne listy. Nie powinno nas to dziwić, bo wygoda pisania e-listów i wysyłanie ich bez konieczności wstawania z fotela przesądziła o tym, jak się komunikujemy. Łatwość pisania e-maili sprawia, że otrzymujemy je znacznie częściej i w ilościach, które sprawiają, że przestajemy się skutecznie poruszać się w ich gąszczu.
Program pocztowy Mail w macOS posiada kilka udogodnień, które pozwolą nam zapanować nad wiadomościami elektronicznymi. Warto zatem poznać kilka technik, aby w rosnącej korespondencji internetowej nie stracić głowy i mieć wszystko w należytym porządku.
Chyba najprostszym w użyciu mechanizmem pozwalającym zapanować nad e-mailami są sygnatury — flagi, którymi oznaczamy ważne dla nas wiadomości. Tak wyróżnione e-maile pojawią się w lewej kolumnie programu Mail w grupie „Z sygnalizatorem”. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy mogli łatwo dotrzeć do treści, które są dla nas istotne. Co więcej, jesteśmy w stanie używać siedmiu kolorów flag, którym bez problemu nadamy spersonalizowane nazwy. Klikając dwukrotnie na sygnalizator w lewej kolumnie programu pocztowego będziemy mogli nadać im nazwy: odpowiedz na wiadomość, ważne, praca — co pozwoli nam precyzyjniej porządkować naszą pocztę.
Powinieneś wiedzieć, że możesz porządkować wiadomości w folderach podobnie jak robisz to z plikami w Finderze. W mojej skrzynce e-mail na iCloud (która jest równocześnie moim Apple ID) mam stworzonych kilka folderów, do których przenoszę wiadomości. Tam umieszczam ważne dla mnie e-maile, do których chcę mieć dostęp z każdego komputera. Ponieważ na każdym moim urządzeniu loguję się na ten sam Apple ID, aby mieć synchronizację kalendarza i kontaktów, automatycznie mam dostęp do folderów z ważnymi wiadomościami. Struktura katalogów jest zapisywana w chmurze razem z ich zawartością. To prosta metoda, która pozwala mieć dostęp do ważnych wiadomości na każdym urządzeniu. Foldery tworzymy, wybierając z menu: Skrzynka pocztowa/Nowa skrzynka pocztowa
Potężnym narzędziem są Reguły wiadomości. Lubię być na bieżąco z promocjami w moim ulubionym sklepie internetowym. Jednak nie chcę, aby te informacje pojawiały się w głównej skrzynce, bo nie jest to treść dla mnie priorytetowa. Dzięki Regułom przenoszę ją automatycznie do innego folderu, który przeglądam w wolnej chwili. Wystarczy w Regułach ustalić warunki, że każda wiadomość „Od: ” zostanie przeniesiona do folderu o nazwie „Promocje” (pamiętaj, aby wcześniej taki folder stworzyć). Każda wiadomość spełniająca określone kryteria może zostać poddana kilku czynnościom: przeniesieniu do foldera, oznaczeniu jako przeczytana, może zostać skasowana, udzielimy automatycznej odpowiedzi. To tylko wybrane akcje z całego wachlarza możliwości, ale najczęściej przeze mnie stosowane. Bez nich przy dużej liczbie korespondencji, informacji z newsletterów i reklam nie byłbym w stanie poradzić sobie z obsługą poczty elektronicznej. Wszystkie warunki automatyzacji czynności e-maili ustalisz w Preferencjach programu Mail, a następnie wybierając Reguły.
Reguły są doskonałym narzędziem do fizycznej ingerencji w wiadomości (kasowanie, przenoszenie itp.). Mamy w Mailu jeszcze jeden mechanizm, który wybornie sprawdza się podczas zarządzania pocztą. Inteligentne teczki działają na zasadzie filtrów z rozbudowanymi parametrami. W tym przypadku mamy znacznie więcej możliwości ustalania kryteriów i wszystkie spełniające je wiadomości będą wyświetlane w stworzonej przez nas Inteligentnej teczce. Bez najmniejszego kłopotu, jednym kliknięciem będziemy w stanie podejrzeć wszystkie e-maile, które dotarły do nas dzisiaj, do tego przyszły od wybranej grupy kontaktów i nie udało się nam na wiadomości odpowiedzieć. Kombinacji rozmaitych kryteriów jesteśmy w stanie mnożyć na różne sposoby i nasze potrzeby. Aby stworzyć rozbudowane zapytanie o e-maile należy wybrać z menu Skrzynka pocztowa/Nowa inteligentna
skrzynka pocztowa…
Każdy z nas ma osoby, z którymi szczególnie intensywnie koresponduje. Wiadomości od takich ludzi są dla nas ważne i chcemy mieć do nich błyskawiczny dostęp. Wystarczy naszych rozmówców dodać do grupy VIP. Uczynimy to, przesuwając kursor myszy przed nazwę nadawcy wiadomości (w nagłówku e-maila). Pojawi się wówczas niewidoczna dotąd ikona gwiazdki. Klikając ją, dodamy autora wiadomości do elitarnej grupy VIP-ów. Po tej czynności na bocznym pasku po lewej stronie będziemy mieli dostęp do Kontaktów VIP.
Ostatnia sztuczka spodoba się osobom, które są wzrokowcami i lubią wszystko zaznaczać kolorowymi karteczkami. Bez wątpienia sam do nich należę. Łapię się na tym, że w notatkach nadużywam zakreślacza do wyróżniania treści. Podobny mechanizm do organizacji poczty możemy zastosować w Mailu. Wystarczy wskazać wiadomość i z menu Format/Pokaż kolory wybrać kolor, jakim chcemy wypełnić tło wiadomości.
Artykuł oryginalnie pojawił się w numerze 2/2016 Mój Mac Magazynu.
Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…
Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…
Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…
Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…
Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…
Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.