Kategorie Archiwum

Nowe treści na Apple TV. Co zamierza Amazon?

Nowe Apple TV sukcesywnie się rozwija, jednak to urządzenie w naszym kraju wciąż działa na pół gwizdka. Jeśli nawet Mac Wyznawca w najnowszym numerze Magazynu uznaje urządzenie za swoje rozczarowanie roku to znaczy, że coś jest niewątpliwie na rzeczy. O ile na brak Siri po polsku możemy jeszcze machnąć od biedy ręką i pogodzić się z tym iż rozpoznawanie naszego języka jest niewykonalne o tyle drażni ubogość treści w polskim AppStore i nie działające usługi od samego Apple,które najwyraźniej uważa iż wynalazek braci Lumiere nie zagościł nigdy nad Wisłą, po co więc Polakom możliwość kupowania filmów? A jeszcze do tego chcieliby zwiastuny oglądać? Przecież to fanaberie.
Coś sie zaczyna jednak powoli poprawiać, chociaż pewnie nie w taki sposób jaki życzyliby sobie polscy widzowie. Przede wszystkim pojawiły się w polskim sklepie wreszcie kategorie,co prawda tylko cztery: Rozrywka, Dla Dzieci, Gry i Edukacja ale zawsze to lepsza droga do wyszukania interesujących nas treści w sklepie. No właśnie, treści jest coraz więcej i wiele firm, które były pierwotnie sceptyczne wobec nowego urządzenia zaczyna dostrzegać jego potencjał.

Co w Polsce


W polskim sklepie pojawiły się dwie aplikacje, które na trzeciej generacji urządzenia dostępne były tylko w USA. Są to The Scene i AOL On – agregatory multimediów dostarczające klipy z różnych amerykańskich źródeł, można więc będzie legalnie obejrzeć chociażby show Fallona czy też Saturday Night Live. A przynajmniej chciałbym aby tak było, bo jak na razie aplikacja AOL jest uszkodzona i nie jest to skutek blokady regionalnej.

Nie zrażajac się tymi problemami poszukajmy dalej i natrafimy na Sundance DOC Club. I znów nie jest różowo – aplikacja mimo że dostępna w Polsce nie oferuje jednak żadnego wsparcia naszego języka i nie oferuje najnowszych produkcji dokumentalnych. Plus jest taki iż na tvOS oferowana jest najwyraźniej w jakiejś wersji Preview – przez pewien czas możemy korzystać z triala, potem najwyraźniej program przestaje działać ale nie obciąży naszej karty kredytowej żadną dodatkową opłatą. Dopiero gdy skorzystamy z komplementarnej aplikacji na iOS dowiemy się iż abonament miesięczny wyniesie 6,99$ i tamże możemy go wykupić. W tej cenie nie jest to jednak usługa, której oczekiwałby polski widz.

Co u anglosasów

Jak to zwykle bywa – o niebo lepiej. Osoby zainteresowane modą z pewnością docenią mini-kanał Dior TV. Ale większą gratką jest wpuszczony także na 3 generację Apple TV na trzymiesięczny okres wyłączności M2M czyli Made To Measure – kanał modowy, na którym znajdziemy nie tylko relację z pokazów w Mediolanie,Paryżu czy Nowym Jorku ale także mnóstwo filmów dokumentalnych i seriali poświęconym największym dyktatorom mody. Jednym słowem – dla szafiarek rzecz obowiązkowa 😉


Na nocne wieczory przyda się z kolei nieco dreszczyku i tu z pomocą przychodzi nowo obecny kanał Shudder poświęcony w całości horrorom o czym świadczy podtytuł “Screams on Demand” 🙂 Znajdziemy tam więc obcych, zombie, piły mechaniczne, zmutowane zwierzaki i psychopatycznych zabójców. Aplikacja oferuje 7 dniowy trial i podobnie jak Sundance nie obciąży automatycznie karty kredytowej – subskrypcję należy opłacić w iOSowej aplikacji i kosztuje ona tylko 4,99$/mc. W przypadku tego serwisu jest to duży krok naprzód ponieważ dotąd nie oferował on na iOS opcji AirPlay co z pewnością miało wpływ na jego popularność.
Na Apple TV zaczynają się także pojawiać aplikacje które weryfikują dostęp poprzez operatora kablowego w systemie “TV Everywhere”, a których dotąd nie było na starym urządzeniu. Jednym z takich dostawców jest Scripps Interactive Network, który w Polsce stał się właścicielem TVNu a za Oceanem posiada szereg kanałów dotyczących gotowania, podróży i odnawiania domu: HGTV,Travel Channel i Watch Food Network, w kolejce do akceptacji czeka jeszcze DIY.
To zresztą ciekawy przypadek, gdyż te kanały nie były dostępne w poprzedniej generacji urządzenia a z informacji jakie otrzymałem wynika iż Scripps musi mieć osobno podpisane umowy licencyjne z operatorami kablowymi na urządzenia z iOS i osobno z tvOS – chwilowo cierpią na tym abonenci Comcast XFinity, którzy nie mogą się zweryfikować na Apple TV a jedynie na iPadzie czy iPhonie.

Jednak najbardziej oczekiwaną aplikacją był z pewnością BBC iPlayer. Brak tego kanału na starym ATV był powodem słusznej krytki kierowanej do Apple i zmuszał ludzi do kupowania Roku, podpinania laptopa kablem do telewizora bądź kanału na PLEX co nie było ani wygodne ani eleganckie a w przypadku PLEXa jest conajmniej półoficjalne. BBC wzięło się więc ostro do pracy i rezultat jest więcej niż dobry. To tak naprawdę hub zbierający w jednym miejscu treści na żądanie i transmisję live z publicznych kanałów BBC, filmy z koncertowych nagrań na BBC Radio 1, BBC Parliament oraz kanały dla dzieci. Może wreszcie da się kulturalnie obejrzeć “Sherlocka” 😉
Czy korzystanie z tego serwisu jest w Polsce legalne? Cóż, wciąż obowiązuje blokada regionalna jednak jedynym warunkiem licencyjnym jakie stawia BBC jest konieczność opłacenia abonamentu jeśli chcemy oglądać telewizję na żywo, a to wymaga z kolei posiadania brytyjskiego adresu zamieszkania. Z drugiej strony w Polsce płacimy abonament a dodatkowo z opłat jakie wnosimy kablówkom część wędruje i tak do BBC więc…kwestia jest otwarta i stanowi przykład jak niepraktyczne są różne regulacje wymyślane w czasach gdy nie istniał jeszcze Internet.

Co z muzyką

Apple TV nadaje się także do słuchania muzyki, poza YouTube i VEVO mogliśmy na starym urządzeniu słuchać także zwykłego radia oraz (w USA, Australii i Wlk.Brytanii) interaktywnego iTunes Radio. Apple wciąż nie opublikowało aktualizacji mającej dodać wsparcie dla Music dla trzeciej generacji, ale na czwartej mamy dostęp do całej usługi z wyjątkiem Connect. Nie ma systemowej aplikacji do słuchania radia, ale to nie dziwi gdyż Apple liczyło w tym względzie na pomysłowość programistów i taką aplikację napisał nasz redakcyjny kolega Jaromir. A co z innymi?
Nie oszukujmy się, MacWyznawca chociaż robi co może to nie posiada (jeszcze) tylu abonentów co Pandora. To interaktywne radio posiada w USA tylu abonentów co Spotify na całym świecie cieszy więc pojawienie się w sklepie natywnej aplikacji, gdyż przeglądarkowa wersja wymaga Flasha i dość intensywnie potrafi obciążyć procesor. Serwis w podstawowej wersji jest darmowy a całośc utrzymana jest w charakterystycznej dla Pandory biało-niebieskiej kolorystyce.

Swoich aplikacji w sklepie nie posiadają jednak ani Souncloud ani Spotify. Brak tego pierwszego można jeszcze odżałować i zainstalować w zamian kanał na PLEX, ale Spotify,które przez lata wyrobiło sobie markę najpopularniejszego serwisu streamingowego najwyraźniej jednak teraz nie chce ścigać się z Apple na jego własnym podwórku.

A co z Amazonem?

W całej tej medialnej układance pojawia się jeszcze jeden element równania, którego nie można zignorować czyli Amazon. Internetowa księgarnia, która dawno temu przestała sprzedawać wyłącznie książki i także włączyła się w biznes dostarczania klientom treści multimedialnych zaciekle zwalczając konkurencję (złośliwi powiedzą że taką, której nie jest w stanie sprostać jakością). Dlatego w sklepie Amazona nie kupimy iPada (bo jest konkurencją dla Kindle Fire) ani Chromecasta i Apple TV (bo konkurują z FireTV).

Nie wiadomo więc kiedy i czy w ogóle aplikacja Amazon Video pojawi się na Apple TV. Istnieje już wersja iOSowa, z której można korzystać na telewizorze poprzez AirPlay, nie jest to jednak tak wygodne jak natywna aplikacja, zwłaszcza na urządzeniu, które może ułatwić znalezienie interesujących nas treści poprzez wyszukiwanie Siri. To coś, czego Amazon nie może i nie powinien ignorować, stąd brak działań w tej kwesti może być podyktowany jedynie chęcią nakręcenia sprzedaży FireTV w okresie przedświątecznym. Dla nas, Polaków to i tak nic nie oznacza bowiem Amazon traktuje nasz kraj jedynie jako lokalizację swoich magazynów, a do skorzystania z FireTV wymagana jest subskrypcja Amazon Prime, która z kolei wymaga działającego na lokalnym rynku sklepu, którego pewnie nie doczekamy się w ciągu najbliższych 5 lat. Chyba, że wcześniej wejdzie Netflix i wywoła zamieszanie na rynku jakie chcemy mu przypisywać ale to już temat na osobną opowieść.
Linki (iOS)
Radio on TV – QART Serwis
Pandora – Free Music & Radio – Pandora Media, Inc.
SundanceNow Doc Club – Documentaries, films and movies, handpicked by experts – SundanceNow
BBC iPlayer – Media Applications Technologies Limited
Amazon Video – AMZN Mobile LLC

Sebastian Szwarc

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

2 lata temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

2 lata temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

2 lata temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

2 lata temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

2 lata temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

2 lata temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.