Kategorie AktualnościPorady

Spatial audio, czyli dźwięk przestrzenny do sześcianu w iOS 15 i reszcie

To kolejna funkcja nowych systemów, bez której już nie wyobrażam sobie słuchania i oglądania większości (choć nie wszystkich) treści. Tak do niej przywykłem podczas testów bet, aż zapomniałem o tym, że dla większości z Was Spatial audio jest nowością.

Wcześniej tylko w Apple TV App, teraz w muzyce

Spatial audio to funkcja, która czyni słuchanie w słuchawkach bardziej naturalnym. Pojawiła się ona najpierw w aplikacji Apple TV i Netfliksie, a wraz z iOS 15 i resztą aktualizacji, trafiła do Muzyki. 

Jeżeli włączy się Spatial audio (funkcja śledzenia ruchów głowy), to pomimo kręcenia głową, dźwięki będą sprawiały wrażenie, że dochodzą z tego samego miejsca, a nie podążają za „naszym nosem”, jak to do tej pory bywało. Jest to tak naturalne, że już kilka razy musiałem sprawdzać, czy dźwięk rzeczywiście jest transmitowany przez słuchawki. Do wrażeń i możliwości jeszcze wrócę, teraz niestety czas na wymagania.

Spatial audio tylko a AirPods Pro i AirPods Max

Przynajmniej do czasu premiery AirPods 3, z tej wyjątkowej funkcji będą mogli korzystać wyłącznie posiadacze wspomnianych słuchawek. Do tego wymagane są odpowiednie urządzenia. W przypadku Spatial audio dla filmów wystarczy iPhone 7 lub nowszy i iOS 14. Jednak w przypadku Spatial audio dla muzyki (w iOS 15), wymagania są większe. Potrzebne jest urządzenie z procesorem A12 lub nowszym, czyli począwszy od iPhone’a XR (XS). Spatial audio działa też na podobnie wyposażonych iPadach i nowszych Macach, choć te ostatnie wymagają dla muzyki macOS 12 Monterey, który nadal jest w fazie testów.

Spatial audio, jak włączyć

Najpierw musimy podłączyć nasze AirPodsy Pro lub AirPods Max do iPhone’a, czyli umieścić je w uszach lub na głowie, udać się do Ustawień > Bluetooth i wybrać stosowne słuchawki. Dalej trzeba odnaleźć Dźwięk przestrzenny, aby go włączyć. Tam, też możemy usłyszeć testową muzykę pokazującą różnice.

Jeżeli nasze słuchawki mają już Spatial audio włączone, to kontrolę nad funkcją przejmuje Centrum sterowania. W każdej chwili możemy przycisnąć dłużej suwak głośności (jeżeli pojawia się na nim ikona słuchawek Pro lub Max) i wybrać, czy chcemy używać dźwięku przestrzennego. 

Ważne: funkcja jest dostępna też dla nagrań stereo, które zostają „uprzestrzennione”.

Zdjęcia pochodzą z iOS 15.1, w którym do centrum przeniesiono też możliwość szybkiego wyłączenia śledzenia ruchów głowy (czyli Spatial audio) i pozostawienia jedynie tradycyjnego dźwięku przestrzennego. W iOS 15 śledzenie ruchów głowy można wyłączyć w ustawieniach dostępności, a włączając dźwięk przestrzenny w centrum, zawsze włączamy też Spatial audio.

Spatial audio najlepiej działa z muzyką w Dolby Atmos, ale i zwykłe stereo robi duże wrażenie. Pamiętajcie, że jeżeli najpierw pobraliście muzykę w stereo, to choć dostępna jest już w Dolby, to pierwszeństwo ma ta pobrana. Trzeba usunąć pobraną z urządzenia, aby cieszyć się nowymi wersjami w przestrzennym Dolby Atmos.

Spatial audio w praktyce, czyli wrażenia

Jak już pisałem, po włączeniu system śledzi ruchy naszej głowy, za pomocą przyśpieszeniomierzy w słuchawkach. Jeżeli zaczęliśmy odtwarzać muzykę, patrząc się w ekran iPhone’a, a potem go odłożymy na bok, to punktem odniesienia będzie pierwotna pozycja naszego nosa, a nie ekran odłożonego urządzenia.

Jeżeli przez dłuższy czas (kilkanaście — kilkadziesiąt sekund) będziemy zwróceni w inną stronę, to system przesunie punkt odniesienia znów przed nasz nos. Jednak jeżeli spacerujemy, to zmiana punktu odniesienia dostosowuje się dynamicznie do sytuacji i podczas ruchu następuje znacznie szybciej. Jest to całkowicie logiczne i wygodne, bo podczas marszu częściej zmieniamy orientację i chcemy, aby muzyka za tymi zmianami nadążała. Jednak kilkusekundowe spojrzenia na bok nadal dają pełne wrażenia Spatial audio.

Największym zaskoczeniem dla mnie było to, że nawet w AirPods Pro dźwięk nadąża też za ruchami głowy w pionie, a nie tylko w poziomie. Wrażenia są niesamowite. Jak już wspominałem, kilak razy musiałem się upewniać, czy czasem dźwięk nie leci z głośników, bo śledzenie ruchów głowy jest tak naturalne.

W Dolby Atmos wrażenia są leprze niż w uprzestrzennionym stereo, bo Atmos niesie informacje o pozycjach kanałów względem sceny i system wie, które dźwięki powinny mocniej nadążać za ruchem głowy, a które bardziej trzymać się pozycji bezwzględnej. 

Przywykłem do takiego słuchania, więc teraz czekam na Wasze opinie „na świeżo”. Testy można zacząć od specjalnie przygotowanej listy w Apple Music Stworzone, dla dźwięku przestrzennego wraz ze wstępem opisującym jak działa śledzenie ruchów głowy.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

2 lata temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

2 lata temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

2 lata temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

2 lata temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

2 lata temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

2 lata temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.