To jedna z największych firm tworząca rozwiązania dla inteligentnego domu. Netatmo w tym roku obchodzi swoje 10. urodziny. To wyjątkowa okazja aby porozmawiać o rynku „smart home”, tworzeniu akcesoriów i planach na przyszłość tej wyjątkowej firmy. Do rozmowy zaprosiłem Freda Pottera, szefa i założyciela Netatmo. A cała historia firmy zaczęła się tak…
Przemek Marczyński: Wiele firm z branży technologicznej zaczyna działalność w garażu… czy podobnie było w przypadku Netatmo?
Fred Potter: Daleko mi do Billa Gatesa – Netatmo nie startowało w garażu. To tak naprawdę moja trzecia firma. Zakładając ją wiedziałem już, jak wygląda rynek i co chcę osiągnąć jako przedsiębiorca, jaki zespół powinienem zebrać, itp. Pierwszymi pracownikami Netatmo były między innymi osoby, które pracowały w moich wcześniejszych firmach.
PM: Dlaczego właśnie akcesoria smart home? Istnieją gałęzie technologii, które są prawdopodobnie bardziej zyskowne i popularne.
FP: Moje pierwsze przedsiębiorstwo, Cirpack, pracowało nad rozwojem centrali telefonicznych, aby umożliwić dostawcom usług telekomunikacyjnych tworzenie ofert ADSL. Druga firma, Withings, tworzyła inteligentne urządzenia w obszarze zdrowia – np. do pomiarów wydajności w sporcie. Również w przypadku tworzenia Netatmo internet był rzeczą nieodłączną. Mniej-więcej w tym samym czasie następował wyraźny rozwój technologii Wi-Fi, a ludzie coraz umiejętniej posługiwali się smartfonami. Ten stan rzeczy nasunął nam pomysł łatwych w obsłudze inteligentnych urządzeń w przystępnych cenach. Chcieliśmy, żeby rozwiązania te nie były zarezerwowane tylko dla luksusowych willi gwiazd piłki nożnej. One były gotowe, aby pojawić się na rynku masowym.
PM: 10 lat na rynku to wiele doświadczeń. Co przez ten czas było największym wyzwaniem dla firmy tworzącej akcesoria smart home?
FP: 10 lat temu ludzie szaleli na punkcie inteligentnych urządzeń. Pojawiały się setki gadżetów równie spektakularnych, co niepotrzebnych. W takich warunkach trudno było wybić się z tłumu i przekonać klientów, że tworzymy naprawdę użyteczne urządzenia, a nie gadżety. Nasze produkty to realny zysk w postaci oszczędności, większego bezpieczeństwa i komfortu.
Dzisiaj mamy podobne wyzwanie – przede wszystkim jak przekonać użytkowników, że różnica cenowa pomiędzy inteligentnym urządzeniem a „głupszą” alternatywą to dobra inwestycja? 45% Polaków nieposiadających produktów smart home uznaje je za zbyt drogie, a co trzeci (35%) uważa, że jest to niepotrzebny gadżet, co de facto znaczy to samo. Gadżet zawsze będzie wydawał się zbyt drogi, dlatego musimy lepiej wyjaśniać, że urządzenia Netatmo do nich nie należą. Dla przykładu, inwestycja w inteligentny termostat to same zalety dla użytkownika. Zdalne sterowanie, harmonogram ogrzewania, tryby nieobecności w domu i ochrony przed zimnem – to wszystko sprawia, że użytkownik może zużyć mniej energii i zaoszczędzić na rachunkach bez wpływu na komfort.
PM: Najczęściej kupowany produkt Netatmo to…?
FP: Zauważamy wyraźne zainteresowanie produktami, które pozwalają ograniczyć zużycie energii oraz zwiększyć bezpieczeństwo i komfort domowników. Połowa użytkowników smart home w Polsce twierdzi, że komfort był głównym powodem zakupu. Urządzenia Netatmo zyskują zaufanie klientów, ponieważ postrzega się je jako inteligentne, przydatne i sprawdzone oraz łatwe w instalacji i obsłudze. Głowica termostatyczna oraz termostat umożliwiają mniejsze zużycie energii dzięki harmonogramom opartym na zachowaniu użytkowników. Kamery domowe i zewnętrzne oraz wideodomofon to rozwiązania zabezpieczające przed włamaniem, a czujnik dymu chroni przed pożarem nawet przez 10 lat. Inteligentna stacja pogodowa analizuje środowisko wewnątrz i na zewnątrz domu w czasie rzeczywistym. Ten ostatni produkt stał się wyjątkowo istotny po nadejściu pandemii, gdyż ludzie spędzali w domu więcej czasu. 1/3 Polaków posiadających urządzenie smart home twierdzi, że dokonała jego zakupu, aby zadbać o zdrowsze warunki w swoim domu.
PM: Ile czasu Netatmo potrzebuje, aby nowy produkt trafił na rynek? Które urządzenie sprawiło firmie najwięcej problemów?
FP: Od zatwierdzenia koncepcji nowego produktu do wprowadzenia go na rynek jest wiele kroków. Badania rynkowe, zdefiniowanie potrzeb, faza R&D, testy wśród pracowników, ambasadorów marki, itp. Wspólnie z partnerami dbamy, aby nasze urządzenia były zgodne z szeroką gamą usług: asystenci głosowi, HomeKit, itd. Oprócz tego musimy dopilnować, aby produkt był bezpieczny, trwały i mógł otrzymywać aktualizacje przez wiele lat. To całkiem długa podróż.
PM: Funkcjonalność produktu czy jego wygląd – co jest ważniejsze?
FP: Obie kwestie są ważne dla nas, jak i dla użytkowników. Jak już wspomniałem, nasz cały model opiera się na tworzeniu użytecznych produktów, które działają przez wiele lat i zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Jeśli jednak chcemy, żeby pasowały do każdego wnętrza, to design urządzenia jest niezwykle ważny.
PM: Czego najbardziej obawiają się klienci, którzy rozważają wprowadzenie rozwiązań smart home? Czy ich obawy mają pokrycie w rzeczywistości?
FP: W przeprowadzonym w Polsce badaniu część respondentów stwierdziło, że nie posiada urządzeń smart home, ponieważ obawia się braku odpowiedniej ochrony danych (13,2%) lub ataku hakerskiego (12,7%). To kluczowa i złożona kwestia, jeśli chodzi o produkty smart home. Zaprojektowanie urządzenia długotrwale odpornego na ataki hakerskie zajmuje dużo czasu i wysiłku. Bezpieczeństwo w produktach Netatmo opiera się na prywatności oraz naszej decyzji, aby gromadzić jak najmniej poufnych danych. Ostatni element to przejrzystość: klienci muszą wiedzieć, że nasza działalność opiera się na sprzedaży produktów, a nie na sprzedaży danych.
PM: Czy dzięki technologii możemy czuć się dzisiaj w naszych domach bezpiecznie?
FP: Kamery, czujniki oraz wideodomofony to dosyć kompletna oferta, dzięki której wiadomo, kto odwiedza twój dom i co w nim robi. Rozwój technologii stale wpływa na wydajność tych urządzeń. Dla przykładu, inteligentna kamera zewnętrzna od Netatmo potrafi rozpoznawać samochody, ludzi oraz zwierzęta, natomiast kamera domowa posiada funkcję rozpoznawania twarzy. Zaawansowane algorytmy SI pozwalają kamerom Netatmo wysyłać bardzo precyzyjne powiadomienia, aby użytkownicy dokładnie wiedzieli, co dzieje się wewnątrz i na zewnątrz ich posesji. Domownicy mogą więc spokojnie zamknąć za sobą drzwi, a Netatmo będzie chronić ich dom przed intruzami.
PM: Większość rozwiązań Netatmo jest zgodna z rozwiązaniami HomeKit. Czy współpraca z tak ogromną firmą jak Apple jest trudna?
FP: Wiele czasu poświęcamy na rozszerzanie zgodności naszych produktów i nie jest to najłatwiejsze zadanie. Jednak trudno byłoby określić nasze urządzenia jako inteligentne, gdyby zmuszały użytkowników do korzystania z różnych aplikacji lub ograniczały ich do jednego systemu. Interoperacyjność jest kluczowym elementem naszej działalności i częścią naszej wizji inteligentnego domu. Uważam, że wszystkie ekosystemy, z którymi współpracujemy otwierają przed użytkownikami nowe możliwości i sytuacje, w których sprawdzają się rozwiązania smart home. To pomaga naszej firmie w dalszym rozwoju.
Poza tym posiadacze iPhone’ów to ciekawa grupa użytkowników. Lubią być pierwsi w korzystaniu z nowych technologii oraz zauważają zalety, jakie mogą przynieść rozwiązania smart home.
PM: Jakie plany ma Netatmo odnośnie nowego standardu łączności Matter? Które z obecnych akcesoriów zostanie zaktualizowane do tego standardu i kiedy?
FP: Legrand i Netatmo należą do grupy Connectivity Standards Alliance wspierającej przejście na standard Matter. To bardzo dobry krok dla rynku, który zwiększy natywną interoperacyjność naszych produktów. Ten krok uprości wiele rzeczy – producenci mogą spodziewać się niższych kosztów, a użytkownicy mniej skomplikowanych rozwiązań. Jeśli chodzi o konkretne produkty, to nie chcemy jeszcze zdradzać planów…
PM: Z pewnością dokładnie obserwujecie rynek smart home. Jak obecnie wygląda jego rozwój i jaki będzie miał wpływ na nowe technologie w przyszłości?
FP: Jeśli wziąć pod uwagę stopień wzrostu i napływ nowych użytkowników oraz zalety, jakie niosą inteligentne produkty, to w ostatnich latach rozwój rynku smart home był równie dynamiczny, co rozwój internetu szerokopasmowego. Przyszłość z udziałem smart home można będzie wkrótce uznać za status quo. Użytkownicy zauważają, że chociaż inteligentne rozwiązania są nieco droższe od alternatyw, to w dłuższej perspektywie opłacają się ze względu na oszczędności i zwiększony komfort. Z tego powodu uważam, że w najbliższych latach zainteresowanie produktami smart home nie zmniejszy się. Spodziewam się, że za 10 lat 85% z nas będzie posiadało co najmniej jedno inteligentne urządzenie.
Jeśli chodzi o wpływ na przyszły rozwój technologii, to uważam, że rozwiązania smart home odegrają ważną rolę w transformacji energetycznej. Biorąc pod uwagę rozwój źródeł energii odnawialnej, inteligentne urządzenia pozwolą użytkownikom lepiej korzystać z nadwyżek energii. Inteligentny panel elektryczny pozwoliłby np. na zarządzenie sprzętem, który pobiera najwięcej energii, jak ładowarki do samochodów elektrycznych czy grzejniki wody. Dzięki specjalnie dobranym harmonogramom będzie można idealnie dostosować temperaturę w domu i korzystać z pralki lub zmywarki w najlepszym momencie, co pozwoli na duże oszczędności. To dobre wieści zarówno dla użytkowników, jak i dla planety.
PM: W 2018 Netatmo stało się częścią Legrand. Jak ważny był ten krok w kontekście powstawania nowych urządzeń?
FP: Nasz zespół pracuje teraz nad produktami Netatmo, ale również nad inteligentnymi rozwiązaniami Legrand. Celem Legrand jest zbudowanie kompletnej oferty inteligentnych produktów oraz tworzenie nowych rozwiązań. Zespół Netatmo dzieli się swoją wiedzą w obszarach sztucznej inteligencji, integracji oprogramowania produktowego, elektroniki, projektowania doświadczeń użytkownika (UX) i zarządzania współpracą z GAFA.
Od momentu przejścia Netatmo pod skrzyło Legrand pełnię rolę CTO programu ELIOT, który obejmuje wszystkie inteligentne rozwiązania Legrand dla obiektów mieszkalnych. Dla przykładu, pod koniec maja Biticino zaprezentowało inteligentny wideodomofon zaprojektowany wspólnie przez nasze zespoły.
PM: Na jaki nowy produkt powinniśmy czekać z największą niecierpliwością?
FP: Nie mogę zdradzić naszych przyszłych planów, ale nasze zespoły pracują zarówno nad nowymi funkcjami dla istniejących produktów i usług, jak i nad nowymi urządzeniami, które wkrótce pojawią się na rynku. Jednym z takich produktów jest Inteligentny zamek i klucze od Netatmo.
Dziękuję za rozmowę i zapraszam na oficjalną stronę Netatmo.
0 komentarzy