Kategorie Aktualności

Google ukarane za utrudnianie dostępu do Android Auto

Włoski urząd antymonopolowy nałożył karę ponad 100 milionów Euro na Google za utrudnianie dostępu deweloperom do Android Auto. Tak wygląda otwartość Androida. 

Zamknięte Android Auto

W „zamkniętym” ekosystemie Apple deweloperzy są zachęcani do udostępniania swoich aplikacji w CarPlay, a w każdym następnym systemie pojawia się więcej dostępnych w samochodach funkcji. W androfonoach jest jednak odwrotnie. 

Google jeszcze pół roku temu zaciekle broniło dostępu do swojego systemu samochodowego, w którym mogły pojawić się jedynie aplikacje producenta i ew. firm zależnych jak Waze. Prawdopodobnie dopiero naciski ze strony urzędów antymonopolowych zmusiły Google’a do otwarcia Android Auto, a i to nie dobywa się gładko. Google bardzo broni „czytelnego” interfejsu samochodowego, który ma być łatwy w obsłudze i nie rozpraszać kierowcy. Jednak wytyczne, co do jego tworzenia nie są zbyt jasne, co przez ostatnie pół roku od rzekomego otwarcia, pozwalało androidowy dodatek samochodowy utrzymać we Google’owi tylko dla siebie.

Włoski urząd antymonopolowy wszczął dochodzenie zakończone nałożeniem sporej kary (ponad 100 milionów Euro), po tym gdy grupa energetyczna Enel nie mogła dogadać się z Googlem, aby dodać swoją aplikację pozwalającą odnaleźć stacje ładowania samochodów, dokonać rezerwacji miejsca i nadzorować stan ładowania do Android Auto.

Urząd nie tylko nałożył karę, ale nakazał dopuszczenie aplikacji Enel X JuicePass do samochodowego dodatku androidowego, po jasnym określeniu warunków przez Google’a spójnych z zasadami stosowanymi, co do własnych aplikacji. Enel o dopuszczenie swojego programu starał się u Google’a od dwóch lat.

Apple zachęca do CarPlay

Apple ze swoim systemem działa całkiem inaczej. Od początku zachęcał deweloperów do tworzenia aplikacji zgodnych z samochodowym dodatkiem, określając jasne zasady i co roku dodając nowe funkcje.

Obecnie z CarPlay korzysta wiele konkurencyjnych względem Apple aplikacji i usług, nawigacyjnych, muzycznych, czy streamingowych. Zasady budowy dodatków CarPlay są jasno opisane w dziale Human Interface Guidelines CarPlay

Jak wyglądają Wasze doświadczenia z użytkowania CarPlay i ew. Android Auto? Ja czekam na podobny system, ale dla rowerów, choć nadziei na jego stworzenie wielkich nie mam.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

1 rok temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

1 rok temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

1 rok temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

1 rok temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

1 rok temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

1 rok temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.