Kategorie Aktualności

Aqara i tryb HomeKit only, tragedii nie będzie?

„Tanie akcesoria są dobre, bo są tanie”, do tego, jeżeli działają sprawnie, już jest całkiem fajnie. Całą gromadkę takich urządzeń HomeKit oferuje chińska marka Aqara. Do niedawna w Europie były one dostępne w trybie „HomeKit only”, czyli nie wymagały zakładania konta, ani logowania się do jakichś chińskich serwerów. To niestety ma się zmienić.

RODO nie do przeskoczenia

Aqara zdecydowała się na tryb HomeKit only, ponieważ nie była w stanie sprostać wymaganiom GDPR (RODO). W przeszłości serwery Aqara wymagały od użytkownika rejestracji, ale nie były zgodne z GDPR. Stworzono więc tryb tylko HomeKit, który pozwalał użytkownikom na korzystanie z urządzeń Aqara bez konieczności rejestracji konta. Cześć urządzeń z oferty nie działała w tym trybie, inne miały ciut mniej funkcji lub ustawień, ale przeciwnicy podawania swoich danych „gdzie popadnie”, bez zagrożenia, mieli dostęp do całkiem fajnych akcesoriów HomeKit.

Ważne: Standard HomeKit wymaga, aby akcesoria swoją podstawową zgłoszoną do certyfikacji funkcjonalność posiadały bez konieczności dostępu do internetu. Akcesorium musi się zadowolić siecią lokalną, a wszelka łączność ze światem jest możliwa jedynie przez Centrum akcesoriów. Oczywiście akcesorium może się łączyć np. z serwerem producenta w celu sprawdzenia aktualizacji, czy serwerem czasu, aby zsynchronizować zegar. Jednak w codziennej pracy musi sobie radzić bez internetu.

Niestety Aqara poradziła sobie z RODO

Początkowo firma zapowiedziała, że również w Europie system będzie wymagał założenia konta i zalogowania, aby uzyskać dostęp nawet do podstawowych funkcji, jak sprawdzenie i instalacja aktualizacji oprogramowania.

Z tego powodu w oczach większości użytkowników, akcesoria Aqara wiele straciły. Do tej grupy zaliczam się i ja. Na szczęście „masowe protesty” wymusiły na Aqara pewne ustępstwa.

Ustępstwa nie są wielkie, ale przynajmniej nie utracimy możliwości aktualizacji oprogramowania.

Aqara nadal mami użytkowników funkcjami, które w trybie HomeKit nie będę dostępne, ale z 80% są zbędne i znacznie sprawniej, bo lokalnie realizowane.

A co Wy sądzicie o takiej pazerności na nasze dane osobowe i „stany” akcesoriów w naszych domach?

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

1 rok temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

1 rok temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

1 rok temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

1 rok temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

1 rok temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

1 rok temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.