Nowe regulacje, które wchodzą w życie na terenie Unii, mają za zadanie między innymi chronić deweloperów sprzedających aplikacje za pomocą „usług pośrednictwa internetowego”, czyli App Store i Google Play.
„Ban” tylko po 30 dniach
Najważniejszy zapis nowych przepisów mówi o tym, że „pośrednik”, czyli np. Apple w przypadku zakończenia świadczenia usług musi uprzedzić „użytkownika biznesowego”, czyli dewelopera o tym na minimum 30 dni wcześniej, dając możliwość wyjaśnienia sytuacji. W przypadku zawieszenie usług lub ich ograniczenia, pośrednik również musi przedstawić uzasadnienie.
Termin 30-dniowy nie obowiązuje, jeżeli zaprzestanie świadczenia usług wynika np. z powodów prawnych lub przepisów stosowanych w danym kraju.
Dodatkowe przepisy wynikające z tego rozporządzenia regulują nie tylko działanie sklepów z aplikacjami, czy innymi cyfrowymi dobrami. Na terenie Unii pośrednik będzie miał obowiązek informowania o najważniejszych metodach doboru pozycji danej usługi, strony www lub aplikacji w wynikach wyszukiwania, lub na astronach promujących, czy w rankingach.
W przypadku gdy jakaś strona zostanie usunięta z wyników wyszukiwania lub jej ranking zostanie obniżony na wniosek firmy trzeciej, to „ofiara” może żądać wglądu do tego wniosku.
Pozostałe przepisy raczej wiele nowego nie wnoszą dla deweloperów współpracujących z Apple i App Store, jednak w przypadku innych firm „pośredniczących” też mogą mieć znaczenie. Dla nas najważniejszy jest okres ochronny, który gwarantuje Unia, konieczność sprecyzowania powodów zawieszenie lub zakończenia współpracy i jasne sposoby pozycjonowania w rankingach.
0 komentarzy