Kategorie Aktualności

mBank już nie węszy w schowkach. Wiemy, co było przyczyną

Właśnie ukazała się w App Store aktualizacja aplikacji mBanku, które nie obwąchuje już naszych schowków. Mamy też wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.

Aktualizacja mBank 3.38.0 już jest

Ta wersja jest wolna, od jak się okazało błędu, który bardzo zaniepokoił naszych czytelników i nas samych. Przypomnę, że jedna z nowych funkcji dotyczących bezpieczeństwa i prywatności w iOS 14 (beta), pokazuje komunikat, gdy jakaś aplikacja odczytuje dane ze schowka (bufora kopiuj i wklej). I taki komunikat pojawiał się zaraz po uruchomieniu aplikacji mBanku. Teraz wiemy już dlaczego.

Już dziś w AppStore pojawi się zaktualizowana wersja aplikacji mBanku (3.38). Nie wykorzystuje już ona schowka w systemie iOS. Wcześniej z tego dostępu korzystał element naszej aplikacji, odpowiedzialny za obsługę czatu. Wyjaśniamy dlaczego.

Podczas testów modułu czatu w aplikacji zauważono, że w rzadkich sytuacjach może on mieć związek z kasowaniem danych ze schowka systemowego w telefonie. Dlatego w wersji testowej aplikacji (niedostępnej dla klientów), do modułu czatu programiści dołożyli funkcję odczytu schowka, żeby sprawdzić, czy taki problem rzeczywiście występuje i kiedy.

Przez niedopatrzenie, moduł z funkcją odczytu schowka trafił również do aplikacji produkcyjnej. Co ważne, w tej wersji moduł odczytywał schowek, ale nigdzie nie zapisywał i nie przekazywał jego danych.

Obecnie funkcja czatu jest stabilna, nie obserwujemy błędu. Aplikacja mBanku w wersji 3.38 nie korzysta ze schowka w systemie iOS.

Oto wyjaśnienie nadesłane przez rzecznika mBanku Krzysztofa Olszewskiego.

Jako drobny deweloper, często rozmawiający też z innymi bardziej zaawansowanymi wiem, że takie sytuacje zdarzają się również w firmach, gdzie standardy dotyczące testowania są bardzo rygorystycznie przestrzegane. Ot może się przytrafić, a błąd był o tyle trudny do wykrycia, że niewidoczny podczas użytkowania na „cywilnych” wersjach systemu. Jednak szkoda, że deweloperzy w mBanku nie wzięli się jeszcze za testowanie aplikacji na iOS 14. Podejrzewam, że sami wychwyciliby ten błąd.

O niecelowym działaniu, może świadczyć też początkowe niezrozumienie problemu zgłaszanego, nie tylko przez nas do mBanku.

Uczmy się wszyscy na błędach, również tych popełnianych przez innych. Ważne, że sprawa została wyjaśniona, a aktualizacja już jest dostępna.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Ostatnie wpisy

Router Synology RT6600ax. Potężny zarządca sieci

Markę Synology kojarzycie zapewne z urządzeniami NAS. Te świetne dyski sieciowe dają możliwość przechowywania bezpiecznie…

1 rok temu

Sonos ogłasza partnerstwo z Apple i pokazuje dwa głośniki

Na rynek wchodzą dwa nowe głośniki marki Sonos: Era 100 i Era 300. Model Era…

1 rok temu

Sejf Smart Safe współpracuje z HomeKit

Akcesoriów, które możemy dodać do naszego inteligentnego domu jest coraz więcej. Do tego zacnego grona…

1 rok temu

FileMaker Cloud w Polsce

Wiecie, że jedna z najlepszych baz danych - FileMaker (obecnie zmieniana jest nazwa na Claris),…

1 rok temu

Ivory zamiast Tweetbot’a. Mastodon lepszy od Twittera?

Elon Musk wszedł na Twittera i zrobił rewolucje. Ostateczną ocenę jego poczynań w tym serwisie…

1 rok temu

Najważniejsza funkcja nowego HomePod’a

Ten produkt miał już nie istnieć. Kiedy pojawiły się informację, że Apple nie przedłuży życia „dużego”…

1 rok temu

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.