Zastanawiałem się, czy do tego dojdzie, a w zasadzie kiedy. Swift Playgrounds od kilku lat jest wspaniałym narzędziem, aby dzieci, a nawet młodzież wprowadzić w arkana programowania i to nie byle jakiego, a w języku Swift. Jednak dotąd był dostępny wyłącznie w wersji dla iPada.
Programować każdy… powinien.
Z wielu źródeł dowiadujemy się, jak ważna i przyszłościowa jest umiejętność programowania. Niestety nadal jest mniej programistów niż chętnych do ich zatrudnienia, a co gorsze, nie zawsze są to dobrzy programiści lub posiadający najbardziej pożądane na rynku pracy umiejętności.
Dlatego tak ważna jest inicjatywa Apple. Firma chce nauczać programowania już od najmłodszych lat. W tym celu powstała właśnie aplikacja Swift Playgrounds. Jest ona interesująca, bo choć dedykowana dla najmłodszych, to uczy prawdziwego programowania, a nie tylko przestawiania symboli, czy sterowania „żółwikiem”, jak kiedyś w Logo.
Swift Playgrounds ma macOS, jak się można było spodziewać, jest aplikacją Catalist, czyli przeniesioną z iPadOS. Na szczęście Apple zadbało nawet o wykorzystanie takich funkcji macOS jak Touch Bar.
Swift jako język, którego Apple chce nauczać, jest bardzo interesujący. Nie dość, że bardzo nowoczesny, to jednocześnie łatwy w nauce dla początkującego, choć posiadający ogromne możliwości, których późniejsze zgłębienie wcale nie jest już tak proste. Poza Apple Swift jest dość mocno wspierany przez IBM. Jest też udostępniony publicznie, jako Open Source.
Oto jak Apple zachwala Swift Playgrounds:
Swift Playgrounds to rewolucyjna aplikacja na Maca i iPada, która sprawia, że nauka i eksperymentowanie z kodem jest zabawą. Na lekcjach „Learn to Code” rozwiązujesz interaktywne łamigłówki, aby opanować podstawy kodowania, lub eksperymentujesz z wieloma wyzwaniami, które pozwalają odkryć wiele unikalnych doświadczeń z kodowaniem.
Szybkie „place zabaw” nie wymagają wiedzy z zakresu kodowania, więc jest to idealne rozwiązanie dla uczniów dopiero rozpoczynających naukę, w wieku od dwunastu do stu dwunastu lat. Przez cały czas nauki uczysz się Swift, potężnego języka programowania stworzonego przez Apple i używanego przez profesjonalistów do tworzenia wielu z najpopularniejszych obecnie aplikacji. Kod, który piszesz, działa bezproblemowo, gdy poruszasz się między komputerem Mac a iPadem.
Osobiście bardzo się ucieszyłem z wersji Swift Playgrounds na macOS. iPad jest bardzo dobrym narzędziem w edukacji, jednak to na Macach, aplikacje będą powstawać jeszcze przez przynajmniej kilka lat. W Maci są też często wyposażane pracownie komputerowe w szkołach i na uczelniach, a jak już ja i Apple wspomnieliśmy, choć Swift Playgrounds wygląda dziecinnie, to nadaje się do nauki programowania nawet dla starszych osób.
Program niestety nie jest jeszcze w polskiej wersji językowej.
Trochę późno – czyżby wcześnie nie mieli zasobów by zrobić dwie aplikacje?
Czy to tylko zabieg mający pokazać, że Catalyst się sprawdza. Może raczej, plac zabaw dla Apple by zobaczyć z czym developerzy iOS będą się musieli zmagać korzystając z Catalyst?
Czy powstaną Pages / Keynote / Numbers w Catalyst?
Trochę późno Apple. Konferencja Flutter Europe w Warszawskim Centrum Nauki Kopernik to pokazuje.
Warto przeczytać opis pod tym filmem:
A czy będzie on działał na starszych Os ach z przed Cataliny ?
Minimum to macOS 10.15.3
Ech ten Catalyst. Na szczęście aplikacji pisane we Fluterze (kompilujące się bezpośrednio do binarek ARM, x86) działające na iOS/iPadOS, macOS, Android, Windows, Linux działają też na wcześniejszych systemach. (iOS od 8, macOS od 10.11, Android od 4.5)
Tu prezentacja jak się pracuje z HotReload, a następnie wypowiedź człowieka z BMW dlaczego przeszli na Flutter w swoich aplikacjach:
https://youtu.be/80pRyn7fZRk?t=301
Czy też macie taki problem że animacja się zawiesza ? Posiadam MacBook Pro podstawową wersje z 2019, i niestety tak się dzieje, plus wiatraki na pełne obroty.