Trójwymiarowe obiekty to już nie tylko element gier, czy wirtualnych planów filmowych. To obecnie narzędzia marketingowe oraz nieodłączny element rozszerzonej rzeczywistości (AR). Apple w tej dziedzinie promuje swój, a w zasadzie zapożyczony od Pixara standard USDz.
Obiekty trójwymiarowe dla AR
To wydaje się obecnie głównym zastosowaniem obiektów 3D w środowisku deweloperskim Apple. Dodatkowo Apple promuje obiekty 3D, które można „umieścić” w rzeczywistym obrazie (AR) jako narzędzia marketingowe.
Na stornie Apple, gdy przeglądamy ją za pomocą iPad lub iPhone’a znajdziemy modele 3D komputerów i urządzeń, które można wirtualnie „postawić” nie biurku, czy w innym miejscu i sprawdzić, jak pasują. Podobnie w aplikacji Apple Store. Dodatkowo w systemie są wbudowane API obsługujące format USDz. Są one stosunkowo łatwe w implementacji we własnych aplikacjach, a modele USDz można otwierać oraz częściowo edytować nawet za pomocą Xcode.
Jednak pewnym problemem było stworzenie i pozyskanie obiektów w tym formacie. I tu „cały na biało” przychodzi z pomocą Reality Converter, na razie w wersji beta. Ta aplikacja potrafi konwertować obiekty 3D w popularnych formatach .obj, .gltf i innych. Dodatkowo można z jej pomocą zmieniać tekstury i pewne właściwości obiektów 3D. Gotowe modele można wyeksportować w formacie USDz i dalej już używać w Xcode i aplikacjach oraz grach, czy na stornach WWW oferujących wirtualne osadzanie przedmiotów w miejsca, które dla nich chcemy przeznaczyć.
Obiekty USDz są obsługiwane przez system (macOS, iOS, iPadOS) i można je podglądać np. wprost w Finderze za pomocą Quick View.
Wszystko już było: QuickDraw 3D
Już w połowie lat 90 XX w. Apple opracował własny format grafiki 3D do użytku w Mac OS oraz wszelkie biblioteki systemowe służące do jego wyświetlania i edycji. Choć na możliwości ówczesnych komputerów QuickDraw 3D był bardzo sprawny, to z powodu niewielkiego udziału komputerów Apple w tamtym czasie w rynku, nie udało się go wypromować. Tym razem nie ma takiego ryzyka.
Tu można pobrać Reality Converter beta ze strony deweloperskiej.
A tu znajdziecie galerię obiektów 3D AR. Można je pobrać i podglądać po pobraniu na macOS, a w iOS i iPadOS wprost w przeglądarce osadzać w rzeczywistości lub oglądać same obiekty.
0 komentarzy