^
Gramofon 3D USDz Reality Converter

Reality Converter — łatwe konwertowanie obiektów 3D

Jaromir Kopp

14 stycznia 2020

Trójwymiarowe obiekty to już nie tylko element gier, czy wirtualnych planów filmowych. To obecnie narzędzia marketingowe oraz nieodłączny element rozszerzonej rzeczywistości (AR). Apple w tej dziedzinie promuje swój, a w zasadzie zapożyczony od Pixara standard USDz.

Obiekty trójwymiarowe dla AR

To wydaje się obecnie głównym zastosowaniem obiektów 3D w środowisku deweloperskim Apple. Dodatkowo Apple promuje obiekty 3D, które można „umieścić” w rzeczywistym obrazie (AR) jako narzędzia marketingowe.

Reality Converter — łatwe konwertowanie obiektów 3D

Na stornie Apple, gdy przeglądamy ją za pomocą iPad lub iPhone’a znajdziemy modele 3D komputerów i urządzeń, które można wirtualnie „postawić” nie biurku, czy w innym miejscu i sprawdzić, jak pasują. Podobnie w aplikacji Apple Store. Dodatkowo w systemie są wbudowane API obsługujące format USDz. Są one stosunkowo łatwe w implementacji we własnych aplikacjach, a modele USDz można otwierać oraz częściowo edytować nawet za pomocą Xcode.

Obiekt USDz w Xcode

Jednak pewnym problemem było stworzenie i pozyskanie obiektów w tym formacie. I tu „cały na biało” przychodzi z pomocą Reality Converter, na razie w wersji beta. Ta aplikacja potrafi konwertować obiekty 3D w popularnych formatach .obj, .gltf i innych. Dodatkowo można z jej pomocą zmieniać tekstury i pewne właściwości obiektów 3D. Gotowe modele można wyeksportować w formacie USDz i dalej już używać w Xcode i aplikacjach oraz grach, czy na stornach WWW oferujących wirtualne osadzanie przedmiotów w miejsca, które dla nich chcemy przeznaczyć.

Obiekty USDz są obsługiwane przez system (macOS, iOS, iPadOS) i można je podglądać np. wprost w Finderze za pomocą Quick View.

Wszystko już było: QuickDraw 3D

Już w połowie lat 90 XX w. Apple opracował własny format grafiki 3D do użytku w Mac OS oraz wszelkie biblioteki systemowe służące do jego wyświetlania i edycji. Choć na możliwości ówczesnych komputerów QuickDraw 3D był bardzo sprawny, to z powodu niewielkiego udziału komputerów Apple w tamtym czasie w rynku, nie udało się go wypromować. Tym razem nie ma takiego ryzyka.

Reality Converter — łatwe konwertowanie obiektów 3D

Tu można pobrać Reality Converter beta ze strony deweloperskiej.

A tu znajdziecie galerię obiektów 3D AR. Można je pobrać i podglądać po pobraniu na macOS, a w iOS i iPadOS wprost w przeglądarce osadzać w rzeczywistości lub oglądać same obiekty.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy