Wybierz Strona

Jak zrobiłem aplikację na Maca w 60 sekund, czyli Project Catalyst

Jak zrobiłem aplikację na Maca w 60 sekund, czyli Project Catalyst

  • 0
  • 18.06.2019
Jaromir Kopp

Moje utyskiwania na pierwsze podejście do aplikacji uniwersalnych w macOS Mojave, są Wam znane. Jednak, jak również, mam nadzieje przeczytaliście, nie przekreślam tego pomysłu, a jedynie ubolewam nad jego wykonaniem. Ponieważ najlepiej rozpoznanie przeprowadzić walką, zaryzykowałem eksperyment na własnym projekcie sprzed 3 lat.

PistonCalc ostatnia aktualizacja w 2016 roku

Nie dość, że przez trzy lata nie kiwnąłem palcem przy programie i jest on przygotowany dla iOS 8, to dodatkowo powstał jeszcze w ObjC, a nie Swift. Choć może właśnie ten ostatni aspekt ułatwił cały eksperyment. ObjC przez lata niewiele się zmieniał. Doczekał się wersji 2 z haczykiem w ciągu ponad trzydziestu lat. Swift dorobił się wersji 5 w 5 lat. Dlatego starsze projekty czasem trzeba mozolnie konwertować i przerabiać.

Mój wiekowy kalkulator „silnikowy” z konwersją jednostek, wystarczyło otworzyć w Xcode 11 beta 2 na macOS 10.15 b2, dokonać automatycznej korekty ustawień projektu do bieżących wymagań i już dawało się go kompilować na iOS 13. Zaznaczę, że program w wersji na iOS jest uniwersalny, czyli dostosowuje się również do ekranów iPadów. Dzięki temu może niebyt zgrabnie, ale jednak wpasował się w ekrany najnowszych iPhone’ów, choć podczas jego tworzenia nie miałem ani pojęcia o takich, ani nawet zamiaru nadmiernej elastyczności. Na szczęście już wtedy jakoś radziłem sobie z Auto Layout.

Po tym pierwszym sukcesie i uruchomieniu aplikacji na symulatorze iPhone’a Xs Max, bardzo kusił mnie haczyk „Mac”, który pojawił się w Xcode 11 pod „iPhone” i „iPad”.

Project Catalist Enable Mac Support

Po jego wciśnięciu wyświetlił się komunikat o koniecznych (automatycznych) zmianach i wymogach dla wersji Mac, które Xcode wykonał sam. Niestety pierwsza próba uruchomienia na Mac się nie powiodła. Jednak komunikat o błędzie, od razu zasugerował co i gdzie należy dopisać. Wystarczyło dodać jako „dopuszczalną” architekturę x86_64, co oznacza 64-bitowe Intele. Po tym program ruszył! Całość zajęła mi może minutę.

Na macOS w dwóch wersjach.

PistonCalc powstał również w wersji dla macOS, ale jako osobny projekt. Tylko część obliczeniowa jest wspólna. Sami porównajcie wersję dedykowaną dla Mac z wersją, która powstała dzięki Project Catalyst „automagicznie”. Moim zdaniem, choć mój stary projekt „trąci myszką”, to wygląda jednak lepiej. Z drugiej strony, nie chciało mi się go rozwijać i ostatni raz był aktualizowany w 2013 roku. Wersja dla iOS przypomnę: w 2016.

Project Catalist Porownanie wyglądu aplikacji

Na górze po lewej Catalist, po prawej iOS na iPhone 8 (symulator), ja dole natywna wersja dla macOS (z 2013 roku).

Mam nadzieję, że Project Catalyst nie będzie tylko wymówka dla leniwych programistów i jak już wcześniej pisałem, za pomocą „dodatniego sprzężenia zwrotnego”, przyniesie korzyści obu platformom.

Tu możecie znaleźć więcej informacji o PistonCalc.

O autorze

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii, wyczulony na potrzeby osób niepełnosprawnych i starszych. Tworzy w języku Swift aplikacje na platformy macOS, iOS, tvOS oraz systemy bazodanowe FileMaker. Prowadzi zajęcia z programowania dla dzieci i młodzieży. Autor książki o serwerach NAS „Mój QNAP”. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mój Mac Magazyn

Zapisz się

i otrzymuj darmowy magazyn

Witaj w gronie czytelników. Dziękujemy!