^
Privacy Preserving Ad Click Attribution For the Web

Prywatność i śledzenie skuteczności reklam, propozycja Apple

Jaromir Kopp

27 maja 2019

Apple ma „bzika” na punkcie prywatności. Jako chyba jedyna z dużych firm na konsumenckim rynku IT, używa prywatności jako przewagi nad konkurencją w swoich reklamach. Dodatkowo chce rozpowszechniać własne standardy prywatności, które mocno dają się we znaki reklamodawcom i firmom analitycznym. Jednak czasem proponuje coś w zamian, co nie narusza prywatności. Oto najnowszy pomysł Johna Wilandera.

Sposób na zliczanie „klikalności” reklam bez naruszania prywatności

Oto propozycje i metody ich realizacji przedstawione na blogu webkit.org, a cytowanego przez Mac Rumors.

  • Tylko linki wyświetlane na pierwszych stronach powinny być w stanie przechowywać dane dotyczące atrybutów kliknięć reklam.

  • Ani witryna, w której kliknięto reklamę, ani witryna, w której następuje konwersja, nie powinny być w stanie sprawdzić, czy dane kliknięcia reklamy zostały zapisane, czy zostały dopasowane lub, czy mają być raportowane.

  • Kliknięcia reklam powinny być przechowywane tylko przez ograniczony czas, na przykład tydzień.

  • Ilość wariantów zarówno identyfikatora kampanii reklamowej, jak i danych konwersji musi być ograniczona do punktu, w którym dane te nie mogą być ponownie wykorzystane do śledzenia użytkowników na wielu stronach. Proponujemy sześć bitów każdy dla tych dwóch danych lub wartości od 0 do 63.

  • Żądania o informację, o kliknięciu reklamy powinny być opóźnione losowo od 24 do 48 godzin. Dzięki temu konwersja, która nastąpi wkrótce po kliknięciu reklamy, nie pozwoli na spekulatywne profilowanie użytkownika między witrynami. Losowość opóźnienia sprawia, że żądanie samo w sobie nie ujawnia, kiedy w ciągu dnia nastąpiła konwersja.

  • Przeglądarka nie powinna gwarantować żadnej konkretnej kolejności, w której wysyłane jest wiele odpowiedzi na żądania o informacje, o kliknięciach reklam, ponieważ samo zamówienie może być nadużywane w celu zwiększenia entropii i umożliwienia śledzenia użytkowników na wielu stronach.

  • Przeglądarka powinna wykorzystać efemeryczną sesję zwaną trybem prywatnym lub incognito, podczas wysyłania odpowiedzi na żądania informacji o kliknięciach.

  • Przeglądarka nie powinna używać ani akceptować żadnych danych uwierzytelniających, takich jak pliki cookie, certyfikaty klientów lub uwierzytelnianie podstawowe w żądaniach, lub odpowiedziach dotyczących przypisania kliknięcia reklamy.

  • Przeglądarka powinna umożliwiać wyłączanie tradycyjnego śledzenia kliknięć reklam. Zamierzamy [w WebKit] mieć to domyślne ustawienie, aby zachęcać strony internetowe do przejścia na tę [nową] technologię i zrezygnować z ogólnego śledzenia witryn.

  • Przeglądarka nie powinna włączać przypisania kliknięcia reklamy w trybie prywatnym / incognito.

Nowy pomysł na zwiększenie prywatności z jednoczesnym uszanowaniem praw reklamodawców do informacji o skuteczności ich działań jest już zaimplementowany w Safari Technology Preview 82  i nowszych. Apple twierdzi, że funkcja ta zostanie udostępniona web deweloperom jeszcze w tym roku. Firma poleca ją również jako standard internetowy dla W3C. Wygląda na to, że my dostaniemy tą finkcję w Safari dla macOS i iOS już jesienią.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Prywatność i śledzenie skuteczności reklam, propozycja Apple – Apple News+ Polska - […] Prywatność i śledzenie skuteczności reklam, propozycja Apple pochodzi z serwisu Mój […]