^
thebutton-fibaro

HomeKit: włącz–wyłącz za pomocą przycisku programowalnego

Jaromir Kopp

4 lutego 2019

Dość dawno temu, bo już w iOS 10.3, Apple wprowadził w HomeKit „Bezstanowy przełącznik programowalny”, czyli przycisk wyzwalający sceny i akcje w HomeKit. Jest to odpowiedź nie tylko na potrzeby tych, których iPhone parzy w dłoń. Często użycie fizycznego przycisku jest po prostu wygodniejsze. Przyciski tego typu pojawiły się w ofercie wielu producentów.

Trzy stany bezstanowego przełącznika

Przełącznik (przycisk) programowalny, do pracy wymaga „Centrum akcesoriów”, czyli Apple TV 4, 4K, iPada podpiętego do zasilania i przebywającego w domu lub HomePoda. To właśnie centrum akcesoriów wykona akcję zleconą przez przycisk.

Jednym przyciskiem można wywołać trzy polecenia za pomocą pojedynczego wciśnięcia, dwukrotnego wciśnięcia lub dłuższego przytrzymania. Do każdego z nich można przypisać za pomocą aplikacji Dom scenę, kilka scen lub akcję wykonaną na jednym, lub wielu akcesoriach.

Jednak co zrobić, gdy po prostu chcemy załączać i wyłączać jedną lub kilka żarówek? Nie ma na to prostej metody, czy akcji. Za to jest „skomplikowana”.

Wyzwalacz, warunek, scena

Te trzy słowa określają „skomplikowaną”, ale skuteczną metodę na uzyskanie zwykłego przycisku „włącz–wyłącz”. Jednocześnie pokazują, jak kiepskim produktem jest systemowa aplikacja Dom.

Ponieważ Dom jest, jak wspomniałem kiepski, użyjemy darmowej aplikacji Eve.

Uruchamiamy program i pukamy w zakładkę „Scenes”.

Dalej na gorze pukamy w „Rules” i na dole w „Add Rule”.

Jesteśmy informowani o tym, jak będzie przebiegać programowanie. Dokładnie tak jak w nagłówku. Pukamy w „Next”.

Stateless Programmable Switch programowanie krok 1

Wyzwalacz

Pukamy w „Add Trigger” i dalej wybieramy w „Accessory”: „Other Value”. Następnie w odpowiednim pokoju odnajdujemy przycisk oraz włączamy go „wajchą” i wybieramy jeden z trzech stanów np. „Jednokrotne wciśnięcie”. Pukamy w „Add” i „Next”.

Warunek

W tym kroku pukamy w „Add Value Condition” i następnie w odpowiednim pokoju odnajdujemy włącznik (lampę), którym chcemy sterować, a w zasadzie ten, który będzie ustalał, czy nastąpi wyłączenie, czy włączenie.

Zaznaczamy (włączamy) odpowiednie urządzenie i ustalamy stan. Na początek „Wyłącz”, czyli „Off” (aby się nie pomylić). Pukamy „Next”, aby przejść do wyboru scen.

Scena

Dobrze mieć wcześniej przygotowane dwie sceny, jedną włączającą sterowaną lampę lub włącznik, a drugą odwrotną. Jeżeli ich nie przygotowaliśmy, to teraz mamy okazję po przewinięciu na dół ekranu i puknięciu w „Add scene”. Wybieramy akcesorium, czyli nasz włącznik lub lampę z kroku „Value Condition” i ustalamy w scenie akcję odwrotną. Czyli jeżeli warunkiem było „Wyłączony”, to dajemy „Włącz”. Nadajemy nazwę scenie. W ostatnim kroku nadajemy nazwę regule.

Stateless Programmable Switch programowanie krok 2

Jesteśmy już w połowie drogi. Teraz należy wszystkie czynności powtórzyć, tworząc kolejną regułę przypisaną do jej samej akcji w przycisku, czyli np. „jednokrotne wciśnięcie”, ale wybierając warunek odwrotny, czyli „On”, a w scenie wyłączamy sterowane akcesorium.

Wyjaśnienie

Przyciśnięcie przycisku (dowolne z 3 możliwych) wywołuje akcję (pierwszą). Sprawdzany jest warunek, czy lampa jest wyłączona. Jak nie to nic się nie dzieje, jak tak, to uruchamiana jest scena włączająca lampę. Dalej jest wykonywana kolejna akcja (bo obie są przypisane do tej samej komendy), sprawdzany jest jej warunek i zależnie od stanu przełącznika wykonywamy lub nie i to zawsze odwrotnie niż w poprzedniej regule.

Uwaga: w aplikacji Dom możemy nie zobaczyć przypisanych w ten sposób do przycisku, akcji. Niech to nas nie zmyli.

I w ten oto skomplikowany, ale skuteczny sposób zrobiliśmy z przycisku przełącznik. To oczywiście najprostszy wariant. Można w ten sposób sterować za jednym zamachem wieloma akcesoriami np. zestawem żarówek w żyrandolu.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy