^
Apple rozluźnia wytyczne dla aplikacji w App Store

Apple rozluźnia wytyczne dla aplikacji w App Store

Jaromir Kopp

22 grudnia 2017

W połowie roku Apple zapowiedział, że nie będzie przyjmował do App Store aplikacji wykonywanych przez „automaty”, czyli serwisy do generowania programów. Teraz to się zmienia.

Punkt 4.2.6 i 4.3 wytycznych App Store

Już kilka lat temu deweloper produkujący aplikacje dla rozgłośni radiowych napotkał na opór ze strony Apple, gdy wysłał na swoje konto następną aplikację służącą do odtwarzania strumienia audio i wyświetlania wiadomości z kolejnej rozgłośni radiowej. Apple zaproponował mu zrobienie jednej aplikacji dla wszystkich rozgłośni. Jednak nie na tym polegał ten biznes.
Ostatnio podobny problem dopadł wiele innych firm, które przygotowywały serwisy internetowe z aplikacjami w zestawie dla różnych klientów. Apple uznał to za „spam” i wskazał na punkt 4.3 (spam, czyli ta sama lub podobna aplikacja z różnymi Bundle ID) wytycznych składając im podobną „propozycję”, jaką usłyszał deweloper od rozgłośni radiowych. Jednak większość z klientów chce mieć swój program, ze swoimi logotypami pod własną nazwą. Nie lubimy być wrzucani do jednego worka.

Punkt 4.2.6 i generatory

Osobną, choć związaną z punktem 4.3 sprawą są serwisy generujące programy na życzenie. Takie niewymagające umiejętności programowania składane z „klocków”. Czerwcowa zmiana zapisów w wytycznych miała celować głównie w te systemy. Rykoszetem oberwało się wielu firmom czy organizacjom, których nie stać na stworzenie od podstaw własnych programów. Na szczęście Apple „złamał się” i kilka dni temu zaktualizował ponownie wytyczne.
Punkt 4.2.6 Apple Review Apple rozluźnia wytyczne dla aplikacji w App Store

Aplikacja ze wzorca lub automatu? Tak, ale na własnym koncie

Apple znów zaczął dopuszczać programy wykonywane ze wzorca lub generowane z automatu pod warunkiem, że będą one umieszczane na własnym, odrębnym koncie w App Store zależnym od zlecającego program. Czyli małe firmy chcące mieć własne programy nadal mogą korzystać z usług generatorów aplikacji, pod warunkiem, że opłacą własne konto deweloperskie.

Ekonomia

Niestety utrzymanie infrastruktury App Store jest bardzo kosztowne. Serwery, systemy rozprowadzania treści po całym globie i do tego narzędzia do tworzenia i zarządzania aplikacjami nie są tanie. Zobaczcie, jak cenią prowajderzy serwery WWW, gdzie dają kilka opensurce’owch narzędzi i limitują przestrzeń, czy transfery lub ilości zapytań do baz. Często chcą prawie tyle, co Apple za konto deweloperskie.
Gdy na jednym koncie deweloperskim zaczyna się pojawiać kilkadziesiąt darmowych aplikacji, bilans dla Apple jest już zbyt kiepski. 430 zł rocznie nie pokryje kosztów generowanych przez takie konto.
Działania Apple można zrozumieć, w końcu firma jest po to, aby zarabiać.

Jaromir Kopp

Użytkownik komputerów Apple od 1991 roku. Dziennikarz technologiczny, programista i deweloper HomeKit. Propagator przyjaznej i dostępnej technologii. Lubi programować w Swift i czystym C. Tworzy rozwiązania FileMaker. Prowadzi zajęcia z IT i programowania dla dzieci oraz młodzieży, szkoli też seniorów. Współautor serii książek o macOS wydanych przez ProstePoradniki.pl. Projektuje, programuje oraz samodzielnie wykonuje prototypy urządzeń Smart Home. Jeździ rowerem.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.