Wybierz Strona

[MWC17] Trudna sztuka cyfrowego marketingu według Adobe

[MWC17] Trudna sztuka cyfrowego marketingu według Adobe

W dobie internetu marketing i sprzedaż produktów musi zmagać się z nowymi wyzwaniami. O tym jak dziś wygląda kultura handlu w sieci opowiadała na jednej z zamkniętych prelekcji na MWC17 firma Adobe. Spotkanie pod nazwą „Transform Your Business with Powerful Digital” przyciągnęło w dużej mierze osoby zajmujące się marketingiem i wykorzystaniu cyfrowych mediów w sprzedaży. Myślę jednak, że dane którymi Adobe się podzielił zainteresują znacznie więcej osób uświadamiając nam jak wygląda dziś świat internetowego biznesu.
Koniec bumu smartphone’ów
Ta informacja mocno mnie zaskoczyła. Telefony komórkowe jako narzędzia aktywujące sprzedaż wyhamowują. Średnia wartość zamówień wykonanych z urządzeń mobilnych to wzrost rok do roku o 4%. Komputery natomiast osiągnęły wartość 3%. Kończy się szaleństwo mobilnych aplikacji. Ilość programów instalowanych na smartphone’ach w ostatnich dwóch latach spadła o -38%.

Internet zmienia swoje oblicze

Ruch w sieci (przeglądanie witryn internetowych) z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych utrzymuje się na podobnym poziomie od 2014 roku. Może to świadczyć o pewnym nasyceniu rynku urządzeniami i fakt, że sieć zadomowiła się w naszych domach na dobre. Zmienia się natomiast mocno sposób w jaki ją konsumujemy. Telefony to skok o 69%. Tablety odnotowują spadek o -19% natomiast komputery aż o 23%. Zmienia się również oblicze internetu. Użytkownicy z Chin, Indii i Brazylii to ponad 500 milionów aktywnych ludzi w sieci. Nie możemy być zatem zdziwieni, że korporacje chcą być obecne na tamtych rynkach. Europa mocno traci w tym starciu.

Telewizję czekają ogromne zmiany

Tu chyba nikt nie ma wątpliwości. Telewizja w obecnym stanie jest najbardziej skostniałym medium. W ciągu najbliższych lat nastąpią na tym polu ogromne zmiany. Rozwijać się będzie typ reklamy D2C (direct-to-consumer) serwujący odpowiednie treści oglądającym telewizje. Rozwijać będą się modele subskrypcyjne. Celem reklamy telewizyjnej ma być łączenie oglądanej treści z tym co ma wzbudzać nasze emocje i tym samym pobudzać umiejętnie do zakupów.

Używamy wielu urządzeń równocześnie

Korzystamy z wiele urządzeń z ekranami równocześnie. Co ciekawe pojawiają się na nich te same informacje. Powiadomienia przychodzące na telefon odczytujemy potem na telefonie. Wielokrotnie idziemy dalej i analizujemy je na komputerze. Średnio używamy 2,23 urządzeń równocześnie. Najwięcej w Stanach Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Zaskoczyła mnie natomiast informacja, że w Japonii jest to liczba „zaledwie” 1,8 urządzeń na osobę. Z faktu na taki styl konsumpcji treści pojawia się ogromny problem z dostosowaniem jej do wygodnej obsługi.

Jak konsumujemy internet w ciągu dnia

To zagadnienie jest bardzo ciekawe, a każdy z nas zapewne nie zdaje sobie nawet sprawy jak dokładnie jeden wykres potrafi odzwierciedlić nasze zachowania w ciągu dnia. Byłem zaskoczony idealnym wpasowaniem się w godziny automatycznie wykonywanych czynności w sieci. Z rana w większości czasu przeglądamy informacje. Od 7:00 do 8:00 robimy rozeznanie w sieci co ciekawego się dzieje. Do godziny 17:00 poznajemy recenzje. Do 20:00 kupujemy, a nocą szukamy promocji. Ten cykl może nie idealnie oddaje nasze praktyki ale jest pewnym kluczem działań zakupowych który w nas drzemie.

Sztuczna inteligencja

Po konferencji Adobe dotarło do mnie jedne – jestem cały czas monitorowany, analizowany i mierzony. W chwili gdy włączam internet dano o moich nawykach są wielokrotnie przetwarzane i budują mój profil nabywcy. Wchodzimy w świat gdzie sprzedawca będzie znał mnie lepiej niż bliscy w domu. Uświadomienie sobie tego na tak dużą skalę mocno mnie przeraziło. Dopełnił wszystkiego nowy framework firmy o nazwie Adobe Sensei. Mechanizm uczący się i potrafiący odpowiednio przygotować treści reklamowe gdy oglądać będę w telewizji film poruszający moje emocje. Sensei będzie w stanie ocenić czy lubię takie produkcje i jaka reklama najlepiej będzie temu odpowiadać.Internet daje ogromne możliwości ale staje się również źrodłem ogromnej wiedzy o nas co musimy sobie dziś uświadomić.

O autorze

Przemysław Marczyński

Dziennikarz technologiczny. Redaktor naczelny miesięcznika Mój Mac Magazyn. Od przeszło 10 lat tworzy serwis internetowy www.mojmac.pl. Podcaster. Współautor książki "macOS Mojave. Proste Poradniki" - www.prosteporadniki.pl

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mój Mac Magazyn

Zapisz się

i otrzymuj darmowy magazyn

Witaj w gronie czytelników. Dziękujemy!