^

[MWC17] Dokąd zmierza Nokia

Przemysław Marczyński

27 lutego 2017

Na specjalnie przygotowanej konferencji dla prasy Nokia przedstawiła kierunek w którym chce stawać się liderem. Fani telefonów tej marki muszą wiedzieć, że rynek konsumencki nie jest dla tej firmy priorytetem. Dziś Nokia stawia sobie cele znacznie szersze oferując rozwiązania dla sieci komórkowych i firm. Telefon jako produkt który będziemy mogli znaleźć na wystawie sklepowej wydaje się być drugorzędnym tematem.

5G jest kluczem

Rajeev Suri – prezes firmy Nokia jasno powiedział, że nowa technologia 5G jest priorytetem firmy w całej machinie dominacji na rynku mobilnym. Nokia i Intel zacieśniają na tym polu współpracę aby umożliwić największym operatorom dostęp wdrożenie architektury 5G. Nokia obsłuży wdrażanie sieci u takich firm jak: Verizon, Telefonica, O2 i indyjski Jio.

Filary

Na konferencji Suri zaprezentował „cztery nogi” na których ma stabilnie stać firma. Pierwszą wspomniałem powyżej – sieć 5G. Pozostałe trzy to obsługa sieci dla biznesu i rozszerzanie możliwości jakie daje internet w IoT (Internet Rzeczy). Wspominano tu o wykorzystaniu sieci do tworzenia urządzeń dbających o nasze zdrowie. Zaprezentowano również drony wyposażone w odpowiednie moduły mogące rozszerzać zasięg sieci. Kolejnym filarem są aplikacje. Tutaj padło stwierdzenie, że firma ciągle szuka odpowiednich partnerów do swoich rozwiązań. Dla firmy ważne są również rozwiązania które pomogą zwykłym użytkownikom jeszcze wygodniej korzystać z sieci. Dlatego padło stwierdzenie o ciągłym wsparciu dla technologii 4G i jej nieustannej implementacji. Padły również słowa o kluczowe rynki. Według Suri są nimi Stany Zjednoczone i Indie. Największym wyzwaniem jest natomiast bezpieczeństwo ciągle rosnących przepływów danych.

Rosną przychody

Nie omieszkano podzielić się cyframi z ostatnich przychodów firmy. Wyglądają bardzo obiecująco. Przychody w ostatnich latach wyglądały następująco:
2015 – 12,5 miliarda Euro
2016 – 23,9 miliarda Euro (z czego 56% to internet mobilny).
Nokia wybiera „duży” biznes. Rynek konsumencki nie jest dziś dla niej kluczowym źródłem przychodu. Tutaj konkurencja jest zbyt duża i nazbyt silna. Z drugiej strony Nokia ma wiedzę i potencjał do wdrażania rozwiązań mobilnych na wielką skalę dlatego chce wykorzystać tego asa w rękawie i być liderem w tej dziedzinie branży mobilnej.
 

Przemysław Marczyński

Współautor książki "macOS. Proste Poradniki" - www.prosteporadniki.pl. O technologii pisze od ponad 15 lat. Tworzył podcasty o Apple.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy