^

iPad jako centrum mojego biznesu? Czemu nie! Z archiwum MMM

Przemysław Marczyński

12 lutego 2017

Rok 2010 miał odmienić sposób konsumpcji treści internetowych. W chwili gdy Steve Jobs trzymał w ręku pierwszego iPada wszyscy zachwycali się jego możliwościami odtwarzania filmów, oglądania zdjęć i przeglądania internetu. Kto jednak pomyślał, że zaledwie pięć lat wystarczy aby tablet wdarł się na wymagające salony świata biznesu? Potwierdza ten fakt zacieśnienie współpracy pomiędzy firmą IBM, która tworzy specjalistyczne oprogramowanie dla iPada przeznaczone dla biznesu. Czy zatem iPad może być głównym narzędziem pomagającym w prowadzeniu biznesu? Tak. Powiem więcej, może być w tym nawet lepszy od komputera.

Wybierz iPada. Zapomnij o komputerze

Tablet w wielu aspektach użytkowania ma dużą przewagę nad komputerem. Po pierwsze jest zawsze gotowy do pracy. Wystarczy użyć jednego przycisk, abyśmy mieli dostęp do aplikacji i naszych danych. Zapominamy o rozruchu dysku, iskrzących się diodach i wyczekiwaniu na możliwość obsługi aplikacji. Chcemy używać iPada? Mamy go tu i teraz, natychmiast po wciśnięciu przycisku Home. Jest niezrównanie lekki. To jeden z największych atutów zaraz po gabarytach urządzenia. W pracy, która wymaga od nas mobilności, każdy gram dodany do bagażu ma znaczenie. Doceni to każdy, kto kiedykolwiek zabierał ze sobą w podróż służbową walizkę wypełnioną ogromną ilością „rzeczy niezbędnych w pracy”. Z iPadem znikają te problemy. Nie wspomnę nawet o czasie, jaki tablet od Apple wytrzymuje na jednym ładowaniu baterii.

Pracuj w trudnych warunkach

W jakich warunkach potrzebujesz dostępu do swoich danych? Jeśli jest to przytulne biuro, wówczas nie ma najmniejszego problemu: uruchamiamy komputer i wszystkie dane pojawiają się na ekranie komputera. Co jednak zrobić, gdy ruszasz w teren? Może jesteś architektem i doglądasz prac nad nowym budynkiem. Jako inżynier ruszasz na halę produkcyjną pełną kurzu, wiórów i wszystkiego, co wiąże się z obróbką metalu. Lub najzwyczajniej w świecie udajesz się do klienta, a pogoda nie zachęca do wyjęcia komputera, bo pada deszcz. Z tymi wszystkimi problemami świetnie daje sobie radę iPad. Na rynku mamy dostęp do całej gamy produktów, których celem jest zabezpieczenie tabletu przed kurzem, wodą i piaskiem. Co więcej, możemy w tak trudnych warunkach bez najmniejszego problemu pracować. Marki Lifeproof czy pokrowce z serii Otterbox Defender oferują pokrowce „do zadań specjalnych”. Zwykły laptop czy komputer nie daje nam takich możliwości.

Brak wirusów

Bezpieczeństwo jest bardzo ważnym aspektem w każdych działaniach biznesowych. Chyba żaden system operacyjny nie jest tak bezpieczny jak iOS. Wynika to z wielu czynników, jednak najbardziej znaczącym jest procedura umieszczania aplikacji w sklepie App Store, z którego wszystkie urządzenia z iOS pobierają programy. Ten proces akceptacji oprogramowania ma swoje negatywne strony, jak chociażby czas akceptacji nowych wersji do sprzedaży. Przy tak dużej ilości programów na pojawienie się oprogramowania w sklepie należy czekać nawet kilkanaście dni. Jednak te niedogodności są znośną ceną, jaką użytkownicy mobilnego sprzętu Apple płacą za bezpieczeństwo swoich urządzeń. Z wyników badań przeprowadzonych przez firmę F-Secure Corporation w roku 2013 wynika, że na platformie Apple można było odnotować mniej niż 1% złośliwego oprogramowania.

Bo wszystko jest w chmurze

Internet rozwija się na tyle prężnie, że skończyły się kłopoty z dzieleniem się dokumentami. To samo dotyczy treści tworzonych na iPadzie. W ogromnej większości  tworzymy dokumenty, aby dzielić się nimi z innymi pracownikami czy kontrahentami. Dzięki aplikacjom i usługom takim jak iCloud, Dropbox , Google Docs  i OneDrive  obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać tekst, przygotować raport czy stworzyć rozliczenia w Excelu na iPadzie i przesłać je do naszych współpracowników. Cyfrowe chmury są obecnie tak rozbudowane i coraz lepiej integrują się z systemem iOS, że wszystkie dokumenty możemy trzymać w wirtualnej przestrzeni, do której dostęp mają wszyscy, którym przydzielimy prawa poglądu i edycji.

Niskie koszty

Tablet jest tańszy od komputera. W sklepie Apple najtańszego iPada mini możemy nabyć za kwotę 1099 zł brutto. W tej cenie trudno będzie znaleźć sprzęt, który może stać się centrum mobilnego biura. Warto pamiętać, że razem z nowym tabletem otrzymujemy w cenie urządzenia pakiet biurowy iWork z edytorem tekstu (Pages), arkuszem kalkulacyjnym (Numbers) i aplikacją do tworzenia prezentacji (Keynote). Gdyby tego było mało, nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z darmowej wersji pakietu Microsoft Office. Nawet bez opłat za usługę Office 365 możemy tworzyć dokumenty w edytorze Word i innych aplikacjach biurowych z tego pakietu. Kupując tablet, nie musimy martwić się o dodatkowe koszta związane z oprogramowaniem, bo wiele narzędzi potrzebnych do pracy znajdziemy w bardzo niskich cenach bądź całkowicie za darmo.

Kompatybilność z Apple

Skończyły się czasy, gdy sprzęt Apple należał do egzotyki świata IT. Dużym problemem było przenoszenie pracy z iOS na papier. Mimo wszechobecnej cyfryzacji najstarszy sposób zapisu słowa ciągle jest żywy i chyba tak szybko nie odejdzie w zapomnienie. Dlatego też iPad nie mógł zaskarbić sobie na początku swojej obecności na rynku pozytywnych opinii ludzi biznesu. Dziś, gdy ilość iPadów sięga sprzedaży rzędu dwudziestu jeden milionów sztuk w pierwszym kwartale 2015 roku, producenci akcesoriów i sprzętu komputerowego nie mogą stać obojętnie. Drukarki z obsługą systemu druku bezprzewodowego w iOS – AirPrint –  są już standardem nawet w najtańszych modelach. Jednym kliknięciem jesteśmy w stanie drukować dowolnie wybrany dokument. Również inni producenci akcesoriów starają się nie zostawać w tyle. Klawiatury dedykowane iPadom, skanery, kasy fiskalne (http://www.shopkeep.com). Te wszystkie elementy niezbędne w firmie, biurze i sklepach są już dostępne.
iPad powoli zaczyna rewolucjonizować rynek biznesowy. Świat cyfrowej rozrywki już został zdobyty przez tablet Apple. Wydaje się również, że firmy także znajdują potencjał w tym urządzeniu i będą mogły używać go z powodzeniem kosztem tradycyjnych komputerów. iPadowi niczego nie brakuje. Nie możemy narzekać na moc obliczeniową, gabaryty, akcesoria, a nawet bazę aplikacji, jaką możemy użytkować na tych urządzeniach. iPad w biznesie… jak najbardziej tak!

Przemysław Marczyński

Współautor książki "macOS. Proste Poradniki" - www.prosteporadniki.pl. O technologii pisze od ponad 15 lat. Tworzył podcasty o Apple.
Komentarze (0)
L

0 komentarzy